Tuulilasi

Kiinalainen sähköautobrändi Nio tähtää varteenotettavaksi peluriksi Euroopan automarkkinoille


Kahden vuoden ajan kiinalaisen start upin Nion EP9-urheiluauton prototyyppi piti hallussaan sähköautojen nopeinta ratakierrosta Saksan Nürburgringin Nordscleifella ajallaan 6:45,90. Viime kuussa Volkswagenin I.D. R rikkoi ennätyksen, mutta tulos osoitti, että Nion teknologia saattaa hyvinkin olla valmis haastamaan isot perinteiset autonvalmistajat. Niinpä Nio tähtääkin Euroopan markkinoille.
Kuvat NIO

”Haluamme ehdottomasti globaaliksi brändiksi ja myös Eurooppaan. Meillä on jo nyt Münchenissa 200 työntekijää. Olemme silti edelleen hyvin nuori yritys ja resurssimme ovat rajalliset. Jos laajennemme maailmalle, pitää toiminnan pysyä silloinkin voitollisena. Siksi meidän on oltava varovaisia lähtiessämme Kiinan markkinoiden ulkopuolelle. Ei sinne toki ole vaikea mennä, mutta vaikeaa on selviytyä voittajana”, kertoo Nion perustaja ja pääjohtaja William Li Automotive Newsille.

Kiinan premiumautojen myyntiä hallitsevat saksalaisbrändit, mutta myös Nio on ottanut jalansijaa uudella ES8 SUV:llaan.

”ES8 ei ole halpa auto, se maksaa dollareiksi muutettuna 75 000. Se on kilpailija Audin seitsenpaikkaiselle isolle SUV:lle Q7:lle, mutta olemme jo vallanneet tästä segmentistä noin 10 prosentin myyntiosuuden. Ja se on vasta alkua”, Li lupailee.

isoja perinteisiä brändejä pidetään helposti hidasliikkeisinä dinosauruksina, mutta Nion Li on eri mieltä.

”Saksalaisbrändit ovat isoja ja niillä on paljon rahaa. He ovat osoittaneet pystyvänsä muuntautumaan aika nopeastikin. Itse asiassa tilanne on pikemminkin se, että start up -yrityksenä meidän on pystyttävä toimimaan nopeammin pysyäksemme mukana kilpailussa.”

Nio on jo aloittanut uuden ES6 SUV:n toimitukset asiakkaille. Se kilpailee markkinoilla Audi Q5:n, BMW X3:n ja Mercedes GLC:n kanssa. Pääjohtaja Li on tyytyväinen autoon.

”Sen suorituskyky on kilpailijoita parempi, meidän palvelukonseptimme on parempi, myös auton ylläpito- ja käyttökustannukset ovat alhaisemmat. Lisäksi sähkön lataaminen autoon on edullisempaa kuin bensiinin tai dieselin tankkaaminen”, Li kertoo.

ES6 SUV:lla on Kiinassa muitakin etuja verrattuna polttomoottorilla varustettuihin kilpailijoihinsa. Esimerkiksi Pekingissä rekisterikilpi voi maksaa lähes yhtä paljon kuin itse auto, mutta sähköautoon sen saa ilmaiseksi. Polttomoottoriauto on Kiinassa jätettävä kotiin saasteiden vähentämiseksi yhtenä arkipäivänä viikossa, sähköautoilla tätä rajoitusta ei ole.

Julkaistu: 5.7.2019