Tuulilasi

Kiinalainen Byton tuo sähköisen SUV:nsa Eurooppaan - hinnaksi 45 000 euroa

Kiinalainen Byton tuo sähköisen SUV:nsa Eurooppaan - hinnaksi 45 000 euroa
Kiinalainen start up -yritys Byton aikoo tuoda täyssähköisen SUV:nsa M-Byten Eurooppaan kahden vuoden päästä. Autoa on kehitetty jo kaksi vuotta.

M-Byte lanseerattiin hiljattain Kiinassa. Siellä toimitukset asiakkaille alkavat ensi vuoden puolivälissä. Eurooppa tulee seuraavaksi 2021, auton perusmallin hinnaksi kaavaillaan 45 000 euroa, mikä on sähköisestä SUV:sta verrattain edullinen.

”Auto olisi tullut Eurooppaan jo aiemminkin, mutta meillä on pieniä ongelmia Euroopan softan kanssa. Kun saamme pienet bugit silotettua ja testattua kaiken, olemme valmiit. Me haluamme olla globaali yhtiö, että meidät otetaan vakavasti”, sanoo Bytonin tekninen johtaja David Twohig Autocarille.

Lanseerattu auto on hyvin pitkälti samanlainen kuin aiemmin nähty konseptiversio. Autossa on edelleen 48-tuumainen iso ”Shared Experience”-näyttö, minkä kautta matkustajat pääsevät käyttämään infotainment-palveluja sekä auton kontrollitoimintoja. Byton kutsuu sitä digitaaliseksi oleskelutilaksi.

Se ei ole kosketusnäyttö, vaan sen toimintoja ohjataan ratin keskellä olevalla 7-tuumaisella näytöllä tai 8-tuumaisella tabletilla, joka on etumatkustajien välissä. Myös ääni- ja eleohjaus toimivat.

Perusmallissa on 72kWh akusto, sähkömoottori tuottaa 268 hevosvoimaa ja auton toimintamatka yhdellä latauksella on 580 kilometriä. Lisävarusteena saatavalla isommalla akkupaketilla toimintamatkaksi luvataan peräti 740 kilometriä. M-Byten ykkösmallissa on neliveto ja 402 hevosvoimaa.

Kaikkia malliversioita voi ladata 150 kW pikalatauksella, 80 % akuista täyttyy näin 35 minuutissa. Byton yrittää saada tarjolle myös 22kW kotilatuspisteen.

Bytonin mukaan autosta on tehty maailmanlaajuisesti jo 50 000 varausta.

”Olemme aivan sarjatuotannon kynnyksellä, siksikin kaikenlainen palaute medialta ja asiakkailta on meille suuressa arvossa. Auton julkistaminen on iso palkinto koko tuotantotiimille, joka on uurastanut sen parissa jo kaksi vuotta,” sanoo Bytonin toimitusjohtaja Daniel Kirchert.

Julkaistu: 12.9.2019
2 kommenttia