Tuulilasi

Kiina määrittää yhä vahvemmin Volvon strategisia ratkaisuja



Kiina määrittää yhä vahvemmin Volvon strategisia ratkaisuja

Ruotsalainen Volvo on nyt kiinalaisomistuksessa, Geely ja sen pääjohtaja Li Shufu määräävät pitkälti, mihin suuntaan marssitaan.
Kuvat All Over Press

Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson myöntää, että Kiinan automarkkinat tulevat vaikuttamaan melkoisesti myös Volvon strategisiin päätöksiin.

“Kiina on meille iso ja tärkeä markkina-alue. Esimerkiksi isojen sedanien suhteen emme ole aikaisemmin miettineet kovin paljon takapenkin matkustajan mukavuutta. Kiinassa monella Volvon ostajalla on oma kuljettaja ja omistaja matkustaa takapenkillä. Se oli meille uutta, ja sen opimme Kiinasta”, Samuelsson sanoo.

Kiina oli viime vuonna Volvon tärkein markkina-alue, siellä myytiin 114 410 autoa, kun Volvon maailmanlaajuinen myynti oli noin 570 000 autoa.

”On selvää, että tulemme jatkossakin kuuntelemaan entistä enemmän ja tarkemmin kiinalaisasiakkaidemme toiveita. Etenkin sedanien osalta. Kiinalaisten kuluttajien merkitys autonvalmistajille on kasvanut kiistatta erittäin paljon”, Samuelsson sanoo Automotive Newsille.

Esimerkiksi uuteen Volvo XC40:een on ilmestynyt nenäliinalaatikko.

”Myönnetään, että siihen saimme vaikutteita juuri kiinalaisasiakkailtamme. Heille nenäliinalaatikko on tärkeä ja me halusimme integroida sellaisen autoomme. Jos autossa sellaista pidetään, se on yleensä kojelaudalla, mistä se lentelee mihin sattuu. Nyt tätä ongelmaa ei XC40:ssä ole.”

Volvon omistaman Geelyn johtaja Li Shufu on myös Daimlerin suurin osakkeenomistaja. Samuelsson ei silti odota Volvon ja Daimlerin tekevän välttämättä jatkossa yhteistyötä.

”Me olemme aina avoinna kaikenlaiselle yhteisyölle kaikkien kanssa. Jos asia on sellainen, mikä olisi järkevää tehdä toisen autonvalmistajan kanssa ja siitä olisi molemmille hyötyä, silloin harkitsemme asiaa. Niin on ollut aina ennenkin ja tulee olemaan myös jatkossa.”

Julkaistu: 20.5.2018