Autot ja liikenne
Tuulilasi

Kian johtaja huolissaan dieselien demonisoinnista: "Yhä osa päästöjen vähentämistä"

Kian johtaja huolissaan dieselien demonisoinnista: "Yhä osa päästöjen vähentämistä"

Kian Euroopan myynti on kasvanut lähes 30 % sen jälkeen, kun Michael Colesta tuli Kia Europen brändijohtaja vuoden 2012 lopussa. Kuluneen vuoden aikana kasvu on ollut 13 %.
Kuvat Kia
Mainos

Myyntilukujen kärjessä on ollut Kian kompakti SUV Sportage, uudesta Stonic SUV:sta odotetaan jättimenestystä.

Cole on kuitenkin huolissaan tulevaisuudesta ja erityisesti dieselautojen demonisaatiosta. Jo nyt se on hänen mukaansa heikentänyt kuluttajien luottamusta.

”Dieselien myynti on kahden viime vuoden aikana laskenut koko ajan. Dieselmoottorien valtava demonisointi on vaikuttanut kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Autoteollisuus tekee valtavasti töitä tarjotakseen yhä vähäpäästöisempiä dieselautoja, mutta viesti ei mene perille tämän demonisaation vuoksi”, Cole sanoo Automotive Newsille.

”Uudet vähäpäästöiset dieselit ovat osaratkaisu haitallisten päästöjen vähentämiseksi tulevaisuudessa. En näe sähkö- ja hybridiautojen valtaavan markkinoita lähitulevaisuudessa, myös dieseleillä tulee edelleen oleman merkittävä roolinsa.”

Myös uudessa Kia Stonicissa on tarjolla diesel. Sivusto kysyi Colelta, onko siinä järkeä?

”Kyllä on. Esimerkiksi Italian ja Portugalin markkinoilla diesel ei ole mikään ongelma. Uskoisin, että Stonicin myynnistä 10 % tulee olemaan dieseleitä, myynnin volyymimalli tulee melko varmasti olemaan 1,0-litrainen bensiiniturbomoottori. Meillä ei ole aikomuksia kehittää autosata sähköversiota. SUV-markkinoillakin on jo nähtävissä siirtymä dieseleistä pieniin suorasuihkutusbensiinimoottoreihin.”

“Me pystymme kyllä tekemään erilaisia moottoriratkaisuja melko lyhyelläkin aikajänteellä, olemme laajentamassa hybridien ja lataushybridien tarjontaa vuoteen 2020 mennessä. On silti iso haaste päästä alle 95g / km hiilidioksidipäästöihin vuoteen 2020 mennessä. Dieselmoottorit ovat yhä osa strategiaamme, jolla pyrimme saavuttamaan vaadittavat päästötavoitteet. Mutta jos dieselautojen myynnin lasku jatkuu, se on pystyttävä kompensoimaan jollakin tavalla”, Cole kertoo.

On esitetty visioita myös siitä, että dieselautojen myynti tyssää hyvin pian Euroopassa lähes täysin.

”Jos niin käy, tarvitsemme tietenkin enemmän sähkömalleja. Meillä on olemassa suunnitelmia, mutta en voi vielä paljastaa niitä. On selvää, että sähköautojen ja hybridien määrä tulevaisuudessa kasvaa. Itse haluaisin uskoa myös dieselhybrideihin. Jatkamme myös edelleen moottoriemme pienentämistä, Stonicin 1,0-litrainen on tästä hyvä esimerkki”, Cole sanoo.

Julkaistu: 13.11.2017