Tuulilasi

Kia e-Niro -täyssähköauton myynti alkaa Euroopassa

8


Kia e-Niro -täyssähköauton myynti alkaa Euroopassa

Uuden täyssähköisen Kia e-Niron toimintamatka yhdellä latauksella on nyt 455 kilometriä (WLTP). E-Niro on Kian ensimmäinen täyssähköinen crossover-malli ja toinen täyssähköauto Soul EV:n lisäksi.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Kia Motors

Uusi Kia e-Niro tulee myyntiin Euroopassa vuoden 2018 lopulla.

“Tyylikäs crossover-muotoilu, käytännölliset sisätilat ja uudet hybridivoimalinjat mahdollistivat yli 33 000 Niron myynnin Euroopassa vuonna 2017, ja tänä vuonna Niron myynti on noussut jo yli 37 000 kappaleeseen. Nirosta onkin tullut yksi mallistomme myydyimpiä malleja Euroopassa. Täyssähköautojen myynnin uskotaan ylittävän Euroopassa yli 200 000 kappaleen rajan vielä tänä vuonna ja yltävän liki miljoonaan kappaleeseen vuoteen 2022 mennessä. Lisäksi crossover-tyyppiset mallit jatkavat vahvaa kasvuaan. Uusi e-Niro onkin hieno osoitus siitä, kuinka täyssähköauto voi olla mukava, käytännöllinen ja hauska ajaa”, sanoo Kia Motors Europen operatiivinen johtaja Emilio Herrera.

E-Niro ottaa paikkansa Niron tuoteperheessä nykyisten hybridi- ja plug-in hybridimallien rinnalla, joita on myyty maailmanlaajuisesti jo yli 250 000 kappaletta Niron vuoden 2016 lanseerauksesta saakka. Euroopassa Niron hybridimalleja on myyty yli 82 000 kappaletta vuodesta 2016 alkaen.

Eurooppalainen tyyppihyväksyntä on vahvistanut Kia e-Nirolle 455 kilometrin toimintasäteen yhdellä latauksella WLTP:n yhdistetyssä testauksessa, 64 kWh:n ajoakulla varustettuna. WLTP:n kaupunkiajon mukaisessa testauksessa e-Nirolle mitattiin jopa 615 kilometrin toimintasäde, joka on pidempi kuin monissa bensiinikäyttöisissä automalleissa. Kia e-Niron ajoakun lataus kestää vain 42 minuuttia 80 prosentin lataustasoon 100 kW:n pikalatauspisteestä.

Uusi Kia e-Niro tuleekin olemaan 64 kWh:n ajoakulla yksi markkinoiden pisimmillä toimintasäteillä varustetuista sähköautoista. 64 kWh:n akusto on yhdistetty 150 kW (204 hv) sähkömoottoriin, tuottaen 395 Nm:n väännön ja kiihtyvyyden 0-100 km/h vain 7,8 sekunnissa. Kuten Niro hybridi ja plug-in hybrid, myös e-Niro on etuvetoinen.

Muotoilu ja sisätilat

Uusi Kia e-Niron muotoilu on suunniteltu Kian muotoilukeskuksissa USA:n Kaliforniassa ja Etelä-Korean Namyangissa.

Kia e-Niro eroaa Niro-malliston hybridimalleista eksklusiivisilla muotoiluelementeillään. Esimerkiksi Kialle ominaiseen “tiger-nose” etumaskiin on upotettu e-Niron latausportti, jota koristaa tyylitelty Niron logo. Lisäksi nuolen muotoiset LED-päiväajovalot, kaksiväriset kevytmetallivanteet, uudelleenmuotoillut etu- ja takapuskuri ja korin siniset yksityiskohdat luovat e-Nirolle eksklusiivisen ilmeen Niro-mallistossa. Kia e-Niro tulee saataville kymmenellä eri ulkovärivaihtoehdolla.

Kia e-Niron täyssähköauton voimalinja on mahdollistanut esimerkiksi kojelaudan ja keskikonsolin uudelleensuunnittelun. Kojelaudassa sijaitsevan HMI 7” kosketusnäytön avulla voidaan ohjata kaikkia e-Niron tärkeimpiä ominaisuuksia. Lisäksi HMI-näyttö näyttää aina selkeästi esimerkiksi ajoakuston tilan ja kunkin ajotyylin vaikutuksen jäljellä olevaan toimintamatkaan. Auton sisätilat on viimeistelty ulkoakin löytyvillä sinisillä yksityiskohdilla ja kuudella eri tunnelmavalon sävyllä.

Kia e-Niron 2 700 mm:n akseliväli ja crossover-muotoilu mahdollistavat tilavat jalkatilat sekä etu- että takamatkustajille. Vastaavasti korin 1 805 mm:n leveys ja 1 560 mm:n korkeus takaavat hyvät hartia- ja pääntilat kaikille istuinpaikoille. Crossover-muotoilunsa ja 4 375 mm:n pituutensa ansiosta e-Niron tavaratilan tilavuus on 451 litraa (VDA), joka on enemmän kuin monissa muissa markkinoilla tarjolla olevissa plug-in hybrid- ja täyssähköautomalleissa. Tavaratilan pohjakannen alla on lisäksi erillinen säilytystila latauskaapelille.

Uudet teknologiat

Uusi Kia e-Niro tarjoaa omistajilleen paljon mahdollisuuksia vaikuttaa ajotavan tehokkuuteen ja toimintasäteeseen. Näitä ovat esimerkiksi älykäs jarrutusenergian talteenotto, moottorijarrutuksen ohjaus ja ennakoiva energian ohjaus.Kia e-Niron älykästä jarrutustoimintoa käytetään ohjauspyörän takana olevilla valitsimilla, joilla kuljettaja pystyy vaikuttamaan jarrutusenergian talteenoton tehokkuutta. Nämä uudet teknologiat mahdollistavat kuljettajalle ajoakuston lataustason ylläpitämisen ja tehokkaan hyödyntämisen omalla ennakoivalla ajotavalla jarrutuksen ja moottorijarrutuksen avulla. Moottorijarrutuksen ohjaus ja ennakoiva energian ohjaus ovat kytkettynä e-Niron navigointijärjestelmään, jonka avulla järjestelmä voi suositella kuljettajalle etukäteen maastoon ja tiestöön perustuen esimerkiksi moottorijarrutuksen käyttämistä.

Uusi e-Niro on varustettu myös akun lämmitysjärjestelmällä, joka on suunniteltu eristämään ja lämmittämään akkua ajoneuvon ollessa kytkettynä, minimoimalla kylmien lämpötilojen vaikutuksia akun suorituskykyyn ja lataustasoon.

Auto on saatavana myös edistyksellisellä ilmalämpöpumppulämmitinjärjestelmällä, joka perustuu ilmastointilaitteiden ja sähköjärjestelmien tuottamaan lämpöenergian talteenottoon ja kierrätykseen. Järjestelmä koostuu kompressorista, höyrystimestä ja lauhduttimesta, jonka ansiosta matkustamo voidaan lämmittää tehokkaasti minimoiden akuston yleistä sähkönkulutusta, joka puolestaan mahdollistaa pidemmän toimintamatkan.

Ajodynamiikka ja turvallisuus

Kia e-Niron alusta on mahdollistanut ajoakuston sijoittamisen alhaalle alustaan, joka tekee painonjakaumasta erittäin tasaisen ja takaa dynaamisen ajotuntuman. Lisäksi e-Niro on varustettu taka-akselin erillisjousituksella, joka lisää ajomukavuutta etenkin suuremmissa nopeuksissa ja huonoissa tieolosuhteissa. Kia e-Niron sähköautovoimalinjan äänettömyys ja parannettu aerodynamiikka tekevät siitä myös sisämelultaan hiljaisemman verrattuna Niron hybridimalleihin.

Lisäksi Kia e-Niro on varustettu Drive Mode Select -järjestelmällä, jonka ansiosta omistajat voivat räätälöidä ajokokemuksensa mieleisekseen. Saatavilla ovat Eco-, Eco+-, Normal- ja Sport -ajotilat, jotka vaikuttavat ohjaustuntumaan, kaasupolkimen vasteeseen ja energiankulutukseen.

Kia e-Niroon on saatavana useita uuden sukupolven aktiivisen turvallisuuden varusteita. Näitä ovat esimerkiksi etutörmäysvaroitin, mukautuva vakionopeussäädin Stop & Go -toiminnolla, kuljettajan vireystilan valvonta sekä mukautuva kaistallapitoavustin, joka edustaa 2-tason autonomisen ajon teknologiaa. Se seuraa edellä kulkevia ajoneuvoja ja tunnistaa tiemerkinnät auton pitämiseksi kaistalla. Järjestelmä ohjaa tutka-antureiden avulla kiihtyvyyttä, jarrutusta ja ohjausta pitäen riittävän turvavälin edellä kulkevaan ajoneuvoon. Mukautuva kaistallapitoavustin toimii nopeusalueella 0-130 km/h.

Uusi Kia e-Niro on varustettu Kian ainutlaatuisella seitsemän vuoden takuulla. Takuu kattaa myös ajoakuston ja sähkömoottorin.

Julkaistu: 5.12.2018