Tuulilasi

Keskiluokan autoihin yhä prameampaa varustelua - ihmiset haluavat maksaa enemmän

Keskiluokan autoihin yhä prameampaa varustelua - ihmiset haluavat maksaa enemmän

Autotehtaat satsaavat tällä hetkellä paljon keskikokoisten keskiluokan autojensa varusteisiin ja teknologiaan. Se nostaa hintoja, mutta ei ole vähentänyt myyntiä, päinvastoin.
Kuvat Ford
Mainos

Hatchbackit ovat edelleen Euroopassa kaikkein suosituin autosegmentti. JATO Dynamicsin tilastojen mukaan niiden myynti nousi vuoden avauspuoliskolla 5 % ja markkinaosuus myydyistä autoista on nyt 21 %. Myydyin on Renault Clio, sitten VW Polo ja Ford Fiesta.

Etenkin VW ja Ford ovat tehneet autoistaan entistä houkuttelevampia tuomalla niihin samoja ominaisuuksia kuin isomman segmentin autoihin. Numeroiden valossa se on kannattanut.

”On selvästi nähtävillä, että tämän segmentin autoja halutaan yhä enemmän ja niistä ollaan valmiit maksamaan enemmän”, sanoo JATO Dynamicsin analyytikko Felipe Munoz.

Saksassa etenkin 17 000 – 20 000 euroa maksavien tämän segmentin autojen myynti kasvoi, kun taas halvempien versioiden väheni.

”Tämä segmentti on perinteisesti myynyt hyvin, mutta nyt kuluttajat näyttävät haluavan entistä paremmin varusteltuja ja tehokkaampi autoistaan”, Munoz sanoo.

Esimerkiksi Ford Fiestasta on tarjolla jo luksusversio Vignale.

”Tämä vie hintoja hiukan ylemmäs, mutta ihmiset haluavat maksaa enemmän saadakseen juuri sellaisen Fiestan kuin he haluavatkin”, vahvistaa Fordin Euroopan johtaja Steve Armstrong.

(Lähde: Automotive News)

Julkaistu: 16.10.2017