Tuulilasi

Keskikokoisten autojen myynti Euroopassa rajussa laskussa



Keskikokoisten autojen myynti Euroopassa rajussa laskussa

Peugeot ja Toyota aikovat keskittyä jatkossakin Euroopassa keskikokoisiin autoihin, vaikka ennusteet puhuvat vahvasti sen puolesta, että ihmiset siirtyvät entistä enemmän SUV:eihin ja crossovereihin.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Volkswagen

LMC Automotiven ennusteen mukaan keskikokoisten autojen myynti laskee nykyisestä 540 000 noin 400 000 kappaleeseen vuoteen 2021 mennessä. Viime vuonna segmentin myynti laski 17 %, tälle vuodelle ennuste on 10 %

Vielä 1990-luvulla segmentin autot kuten Volkswagen Passat, Renault Laguna, Opel Vectra ja Ford Mondeo kattoivat jopa 20 % Euroopan kokonaismyynnistä.

Tämän vuoden ensimmäisen viiden kuukauden aikana niiden myyntiosuus oli vain 3,2 %. Eniten segmentissä myytiin VW Passatia, toiseksi eniten Skoda Superbia. Niiden myynti laski kuitenkin viime vuoteen verrattuna 4 % ja 8 %, sen sijaan myyntitilaston kolmonen Opel/Vauxhall Insignia kasvatti myyntiään 49 %.

Peugeotin 508:n myynti laski peräti 46 %, mutta silti Peugeot alkaa myydä uutta 508:aa syyskuussa. Myynnin vauhdittamiseksi auton perinteinen sedan-look on muutetut muotoilussa niin sanotuksi fastbackiksi.

”Halusimme luoda entistä dynaamisemman näköisen auton”, sanoo Peugeotin suunnittelujohtaja Gilles Vidal.

Toyota sen sijaan aikoo korvata ikääntyneen Avensiksen sedanin ja wagonin uudella hybrid-Camrylla. Se tulee myyntiin Euroopassa ensi vuonna.

Ford on jo ilmoittanut, ettei se tee enää lainkaan uutta mallistoa sedaneistaan Yhdysvalloissa. Sen sijaan Mondeo pysyy Euroopan mallistossa

”Yksi hyvin todennäköinen mahdollisuus on, että auto keksitään tavallaan kokonaan uudelleen. Oletuksemme on, että siitä tulee Kiinassa rakennettava täyssähköinen malli”, sanoo LMC Automotiven Euroopan analyytikko David Oakley.

Eniten keskikokoisia autoja myytiin alkuvuodesta Saksassa, missä niiden myynti jopa kasvoi 4 %. Ruotsissa kasvu oli 24 % ja Tanskassa 16 %. Sen sijaan Ranskassa myynti laski 29 % ja Iso-Britannian sekä Italian isoilla automarkkinoilla 9 %.

Julkaistu: 13.8.2018