Tuulilasi

Kertaus on opintojen äiti - nämä ovat autonomisen ajamisen eri tasot



Kertaus on opintojen äiti - nämä ovat autonomisen ajamisen eri tasot

Nykyisin puhutaan todella paljon autonomisen ajamisen eri tasoista (1-5), mutta kaikille ei ole välttämättä selvä, mitä nuo tulevaisuuden eri portaat tarkoittavat. Tuulilasi selventää asian tässä ja nyt.
Kuvat Waymo

0-taso:

- Ei automaatiota. Ihminen tekee kaikki päätökset, vaikka autossa olisikin ajamista tukevia laitteita.

1- taso:

- Kuljettajalla on oltava auto koko ajan kontrollissa. Tukijärjestelmät ovat edistyneempiä, auto voi avustaa esimerkiksi ohjaamisessa, kiihdyttämisessä ja jarruttamisessa ajoympäristön mukaan.

2-taso:

- Osittainen automaatio. Hiukan enemmän ajotilannekohtaisia kuljettajan tukijärjestelmiä kuten esimerkiksi tutkapohjainen vakionopeudensäädin, AutoPilot (Tesla) ja puoliautomaattinen parkkeerausavustin.

3-taso:

- Ehdollinen automaatio. Kolmostasolla kuljettaja voi halutessaan antaa auton suorittaa joitakin toimenpiteitä itse, jos järjestelmän kytkee päälle. Kuljettaja voi välillä siirtää katseensa pois liikenteestä ja antaa auton huolehtia ajosta. Auto pystyy ottamaan joissakin tilanteissa kontrollin, mutta kuljettajan on otettava jälleen ajovastuu, jos jokin järjestelmä niin hälyttää.

4-taso:

- Korkea automaatio. Tällä tasolla auto ajaa käytännössä itse koko ajan, mutta myös kuljettajalla on mahdollisuus ottaa ohjat halutessaan. Vaikka hälytysjärjestelmä hälyttäisi, ei ihmisen ole pakko reagoida, silloin auto ajaa itse itsensä tien sivuun tai muuhun turvalliseen paikkaan. Hyvä esimerkki tällaisesta autosta on Waymon testiauto, joka pystyy jo huolehtimaan itse ajamisesta.

5-taso:

- Täysautomaatio. Auto tekee kaiken itse kaikissa tie- ja ympäristöoloissa, eikä siinä ole edes rattia ja polkimia.

Julkaistu: 11.9.2017