Tuulilasi

Käyttötesti: Kia Optima 2,0 GDI PHEV Business Luxury SW A/T – testipäiväkirja

Käyttötesti: Kia Optima 2,0 GDI PHEV Business Luxury SW A/T – testipäiväkirja

Vuoden 2018 alussa Tuulilasin talliin tupsahti Kian lataushybridi. Perehdymme vuoden mittaisen käyttötestin aikana mielenkiinnolla polttomoottorin käytökseen, sähkön kulutukseen ja moniin muihin hybridijärjestelmän kommervenkkeihin. Erityisesti meitä kiinnostaa, sujuvatko arkiajot pelkällä sähköllä ja tippuuko maakuntiin suuntautuvien pitkien siivujen polttoainekulutus sähkön ansiosta perheautoilijan kannalta houkuttelevalle tasolle?
Mainos

4.5. - Kiallamme on ajettu pitkälti työmatka-ajoa ja latauspiuha on ollut autossa kiinni kiitettävän usein. Kilometrejä ei ole kertynyt kovinkaan paljon, mutta kulutus on pysynyt aisoissa. Yhden viikon ajan huhtikuussa Optimalle näytettiin konetien pintaa oikein urakalla. Kilometrejä kertyi liki 2 000 lisää.

Kia on aika hyvä matka-auto. Tilaa on reilusti ja auton käyttö kokonaisuutena varsin mutkatonta. Nastattomilla talvirenkailla ohjauksen keskitys ei kuitenkaan ole ihan moitteetonta ja niinpä auto saattaa jäädä vähän kaartamaan. Toinen huomio liittyy aktiiviseen vakionopeudensäätimeen.

Vakkarin toiminta on ns. letkassa ajettaessa ihan kelpoista, mutta esimerkiksi edellä ajavan auton liittyminen moottoritien ulosajorampille hieman vauhtia hidastaen saa Kian jarruttamaan ihan holtittomasti. Näissä tilanteissa pitää olla kärppänä kytkemässä vakkari pois päältä.

Kiassa on kaukovaloautomatiikka. Järjestelmä on hieman verkkainen reagoimaan, eikä valokuvio ole säätyvä. Vastaantulijat eivät yöllä vilkutelleet pitkiä, mutta Optima sitäkin useammin.

22.4. - Optiman ”sähkön tankkausluukku” on kovassa käytössä, mutta valitettavan heppoisen tuntuinen. Ensinnäkin luukku pitää painaa kiinni juuri ”oikealla tavalla”, että se sulkeutuu ja lukittuu kunnolla. Toiseksi, jos luukun yrittää avata, kun luukku on lukittu, aukeaa se hieman kunnes lukitus puree. Käyttö siis vaatii hieman opettelua.

Sijainniltaan pistoke on sijoitettu suht järkevästi keulaan vasemmalle, eturenkaan ja kuskin oven väliin. Tykkään peruutta auton parkkiruutuun, joten vielä parempi paikka latauspistokkeelle mielestäni olisi takapää, mutta siellä on luonnollisesti polttoaineen tankkausluukku.

23.3. - Kia nielee kilometrejä tasaiseen, mutta rauhalliseen tahtiin. Noin 70 prosenttia reilusta 3000 kilometrin taipaleesta on ollut kaupunkiajoa. Polttoaineenkulutus on pyörinyt auton mittarin mukaan 4,5-4,7 l/100 km -tasolla talvikeleillä. Sähköä on siis hyödynnetty ahkerasti.

13.3. – Latauspaikkojen löytäminen ei ole ollut ongelma, sillä mikä tahansa tavallinen pistorasia kelpaa. Huono puoli on, että johdon kanssa pelaaminen likaa vaatteet nopeasti. Auton vakiokalustoon kuuluukin nykyään työhanskat.

5.3. – Optima-farkku on tilankäytöltään hyvä matkustajille, mutta kontti jättää hieman toivomisen varaa. Litramäärä riittää mainiosti ja kevyesti kohoava lattia ei käyttöä haittaa. Hybridiakut ovat tavaratilan lattian alla. Muodoltaan kontti on sen sijaan haastava. Jos kyytiin lastaa esimerkiksi lastenvaunut, täytyy ne tyypillisesti laittaa poikittain. Samassa tila onkin jo aika täynnä ja muut tavarat pitää ripotella harkiten rattaiden alle, sivulle ja päälle. Jos tavaratila olisi syvyyssuunnassa hieman isompi, menisivät lastenvaunut kyytiin pituussuunnassa ja tilankäyttö olisi helpompaa. Nykymallissa tila tuntuu takapenkillä, jossa jalkatilaa on varsin hulppeasti. Ehkä sieltä olisi voinut pari senttiä nipistää pois?

26.2. – Optiman ilmoittama bensan keskikulutus asettui 4,8 l/100 km -tasolle helmikuun lopulla, koska autolla ajettiin pidempiä matkoja. Ajomoodina käytettiin pelkän sähkön sijaan hybridiä sähkön säästämiseksi kaupunkiolosuhteisiin. Olin varautunut korkeampaan keskikulutuksen nousuun, mutta toki on muistettava, että sähköllä on ajettu bensaa enemmän kilometrejä nyt testin alkutaipaleella. Hybridiajoa tarvittaisiin siis tässä vaiheessa lisää tilanteen tasaantumiseksi, ja että todellinen tilanne selviäisi. Hetkellistä kulutusta en suuremmin lähtenyt seuraamaan. Teemme kunnon kulutusmittaukset aikanaan. Sitten tiedetään totuus.

14.2. - Lataushybridi vaikuttaa olevan omimillaan kaupunkiliikenteessä reiteillä, joilla ei tarvitse seistä ruuhkissa tai työmailla. Jos liikennevirrat kulkevat normaalisti liikennevaloista, toimii sähkö pääsääntöisenä voimanlähteenä, ja polttomoottori hyrähtää välillä käyntiin vain lämmön takia. Kone hyrrää herkemmin auton ollessa paikallaan. En malta odottaa lämpimiä kelejä, jolloin lämmitystä ei tarvita. Toivottavasti voi ajella lasikatto auki ilman polttomoottorin pörinää.

5.2.2018 - Kia seisoi juuri kaksi vuorokautta putkeen pakkasessa. Akun varaustaso oli 70 % parkkiin laitettaessa ja pysyi samalla tasolla. Taittuvat sivupeilit ja ovet natisivat rapsakasti, mutta jää ei ollut ongelma. Pakkasta oli kahdeksan astetta. Kone käyntiin ja kuten kuvasta näkyy polttoainetta palaa jonkun verran. Luonnollinen juttu, koska esilämmitystä ei käytetty.

Tämä auton tuottama grafiikka kuvastaa varsin hyvin polttomoottorin käytöstä talvisessa kaupunkiliikenteessä – ainakin näin ensimmäisten viikkojen perusteella. Kuvan keltaiset palkit kertovat bensiinin kulutuksesta ja alemmat siniset sähköstä. Alussa polttoainetta kului 5-10 l/100 km -luokkaa. Sähköä 5 kW molemmin puolin. Moottori lämpenee kohtuunopeasti sille tasolle, että ajettaessa bensaa ei palata. Toisaalta kun pysähdytään esimerkiksi liikennevaloihin, hyrähtää kone käyntiin. Tässä tapauksessa yksittäinen bensan kulutuspiikki syntyi tietyömaalla – letka seisoi pitkän tovin ja niinpä polttomoottori jauhoi. Auton sisälämpötila pidettiin mukavalla tasolla. Rattilämppäri oli päällä koko matkan ajan ja istuinlämmitys suurimman osan ajasta.

Bensan keskikulutus jatkaa laskuaan, koska sähköllä ajetaan mahdollisimman paljon. Nyt kulutus on 4,8 l/100km. Täytyy tosin joka välissä muistuttaa, että tämä lukema on auton ilmoittama ja me teemme kunnon mittaukset myöhemmin erikseen.

Niin, ja tämän aamuruuhkassa ajetun perusteella sähköllä (polttomoottorin toki välillä hyrrätessä) olisi voinut ajaa tässä pakkasessa yhdellä latauksella 46 km. Ajo oli tyypillistä pääkaupunkiseudun työmatka-ajoa.

-

29.1.2018 – Autoa ajetaan ainakin nyt alkuvaiheessa siten, että sähköä käytetään aina kun se on mahdollista ja järkevää. Eli sillä ajatuksella, että jos lataushybridin hankkii itselleen, on myös aikeissa käyttää sähköä. Alkutalven osalta tämä tarkoittaa, että lähes kaikki ajot on voitu tehdä EV-tilassa eli sähköllä. Polttoaineen keskikulutus laskee näin ollen koko ajan (ja jatkaa laskuaan) ja on nyt auton mukaan 5,1 l/100km. Optimaa ei ole koskaan esilämmitetty, vaan se on aina kylmäkäynnistetty pakkastilanteesta huolimatta.

Käytön kautta havaittuna nyrkkisääntönä voi pitää, että viiden asteen pakkasessa pääsee yhdellä latauksella kaupunkiajoa reilut nelisen kymmentä kilometriä pelkällä sähköllä. Bensaa palaa, jos survaisee kaasupolkimen reippaasti pohjaan tai haluaa nostaa sisätilojen lämmön yli 20 asteen. Muuten polttomoottori hyrrää harvemmin. Niin, ja kone käy osan ajasta niin tasaisesti, että välillä on jopa vaikea huomata, onko se edes käynnissä.

Teemme kunnon kulutusmittaukset myöhemmin. Sitten nähdään, mikä bensiinin ja sähkön todellinen kulutus on.

-

23.1.2018 – Sopivan ajoasennon löytäminen ei ole mikään itsestään selvyys ja kaikki autot eivät vain istu kaikille kuljettajille. Optimassa palikat ovat varsin hyvällä mallilla, mutta osalla kuskeista sopiva istuma-asento tarkoittaa ratin säätämistä sellaiselle korkeudelle, että mittariston ylälaita peittyy. Pieni miinus muuten hyvälle ergonomialle.

-

18.1.2018 – Ensimmäisten kilometrien aikana sähkön voimalla on selvitty tyypillisessä työmatkaliikenteessä vajaan 50 kilometrin siivuja. Tosin polttomoottori pärähtää talvikeleissä käyntiin välillä esimerkiksi liikennevaloihin pysähtyessä – erityisesti jos sisälämpötilan haluaa nostaa yli 20 celsiusasteen. Tähänastisen ajon perusteella on vaikea tehdä sen suurempia johtopäätöksiä polttoaineen- tai sähkönkulutuksesta.

-

12.1.2018 – Hybridi-Optima on mitoiltaan varsin tyypillinen perhefarkku. Ainut tiloihin liittyvä asia, missä sähkön mukana olo tuntuu on tavaratila: 440-litraisen kontin lattiapinta nousee aavistuksen etureunasta kohti takapenkkejä. Käytön kannalta tällä ei ole mitään merkitystä. Hybridijärjestelmän akut ovat piilossa tavaratilan lattian alla.

Optima on varustettu 2-litraisella bensakoneella, joka on paritettu 50 kilowatin (67 hv) tehot tuottavan sähkömoottorin kanssa. Hybridijärjestelmän akun koko on 11,26 kWh eli monia kilpailijoita suurempi. Yhdellä latauksella Optima kulkee pelkällä sähköllä NEDC-normien mukaan 62 kilometriä. Käytäntö näyttää, mihin sähkö Suomen olosuhteissa riittää.

Ladattavaa Optima-farkkua myydään kahdella eri varustetasolla. Ajossamme olevaan Business Luxuryyn on paketoitu aavistus enemmän varusteita kuin kolmisen tuhatta euroa edullisempaan Business Premiumiin. Parin päivän käytön perusteella voi sanoa, että kaikki mahdolliset herkut on leivottu mukaan.

Julkaistu: 5.2.2018