Tuulilasi

Käyttötesti: Kia Optima 2.0 GDI PHEV (7 500 km) - Puhtaasti sähköllä


Tuulilasi julkaisee verkkosivuillaan yksitoista raporttia Kia Optima PHEV:n vuodesta käyttötestiautona. Viidennessä raportissa Kian lataushybridillä ajetaan pelkällä sähköllä.
Kuvat Petri Mulari

Kia on tavallista etevämpi pistokehybridi. Tämä tuli todistettua eräänä toukokuun päivänä: 48 kilometrin mittainen testiauton hakumatka pääkaupunkiseudun kehäteillä sujui kokonaan pelkän sähkön voimin. Sähköistä toimintamatkaa jäi lenkin jälkeen vielä varastoon kymmenisen kilometriä, joten Optiman sähkökantama on selvästi pidempi kuin useimmissa sitä reilusti kalliimmissa premium-statuksen omaavissa lataushybrideissä.

Lisäksi Optiman käyttäjiä talvella harmittaneet polttomoottorin pakkokäynnistykset sisäilman lämmittämiseen liittyen eivät kesäkuukausina vaivaa, joten Kialla voi aidosti ajaa pelkällä sähköllä korkeajänniteakuston varantojen puitteissa.

Kesärenkaiden asennus keväällä lisäsi rengasmelua kitkarenkaisiin verrattuna.

Talvitöppösten vaihto kesäkumeihin muutti autoa odotetusti kovaäänisemmäksi. Samaan rahaan myös uraherkkyys kasvoi jonkin verran. Painavan akuston tuoma lisämassa on pakottanut virittämään auton jousituksen suhteellisen kireäksi.

Mukautuva vakionopeudensäädin ei ole kaikkein miellyttävin. Alamäissä säädin pitää nopeuden aloillaan, mutta aktiivisesti vauhdin toppuutteluun osallistuva sähkömoottori-generaattori on toimissaan vähän liiankin aktiivinen. Meno on nykivää.

Raportti on julkaistu alun perin Tuulilasin numerossa 7/18.

Käyttötestin kuudes raportti julkaistaan keskiviikkona 9.1.2019.

Julkaistu: 2.1.2019