Tuulilasi

Käyttötesti: Kia Optima 2.0 GDI PHEV (5 300 km) - Maakuntamatkalla

1


Käyttötesti: Kia Optima 2.0 GDI PHEV (5 300 km) - Maakuntamatkalla

Tuulilasi julkaisee verkkosivuillaan yksitoista raporttia Kia Optima PHEV:n vuodesta käyttötestiautona. Neljännessä raportissa perehdytään Optiman kykyihin matka-autona.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Petri Mulari

Kiassa on nastattomat talvirenkaat, eikä niitä ehditty vielä vaihtaa kesämalleihin. Nastattomuus toki myös hieman helpottaa vaihtoajankohdan valintaa.

Kiallamme on ajettu pitkälti työmatka-ajoa ja latauspiuha on ollut autossa kiinni kiitettävän usein. Kilometrejä ei ole kertynyt kovinkaan paljon, mutta kulutus on pysynyt aisoissa. Yhden viikon ajan huhtikuussa Optimalle näytettiin konetien pintaa oikein urakalla. Kilometrejä kertyi liki 2 000 lisää.

Kia Optima Wagon PHEV on hyvä matka-auto.

Kia on aika hyvä matka-auto. Tilaa on reilusti ja auton käyttö kokonaisuutena varsin mutkatonta. Nastattomilla talvirenkailla ohjauksen keskitys ei kuitenkaan ole ihan moitteetonta ja niinpä auto saattaa jäädä vähän kaartamaan. Toinen huomio liittyy aktiiviseen vakionopeudensäätimeen. Vakkarin toiminta on ns. letkassa ajettaessa ihan kelpoista, mutta esimerkiksi edellä ajavan auton liittyminen moottoritien ulosajorampille hieman vauhtia hidastaen saa Kian jarruttamaan ihan holtittomasti. Näissä tilanteissa pitää olla kärppänä kytkemässä vakkari pois päältä.

Kiassa on lisäksi kaukovaloautomatiikka. Järjestelmä on hieman verkkainen reagoimaan, eikä valokuvio ole säätyvä. Vastaantulijat eivät yöllä vilkutelleet pitkiä, mutta Optima sitäkin useammin.

Raportti on julkaistu alun perin Tuulilasin numerossa 6/18.

Käyttötestin viides raportti julkaistaan keskiviikkona 2.1.2019.

Julkaistu: 19.12.2018