Tuulilasi

Käyttötesti: Kia Optima 2.0 GDI PHEV (3 100 km) - Letkujumppaa


Tuulilasi julkaisee verkkosivuillaan yksitoista raporttia Kia Optima PHEV:n vuodesta käyttötestiautona. Kolmannessa raportissa peredytään Optiman tilankäyttöön ja lataamiseen.
Kuvat Petri Mulari

Kia nielee kilometrejä tasaiseen, mutta rauhalliseen tahtiin. Noin 70 prosenttia reilusta 3 000 kilometrin taipaleesta on ollut kaupunkiajoa. Polttoaineenkulutus on pyörinyt auton mittarin mukaan 4,5–4,7 l/100 km -tasolla talvikeleillä. Sähköä on siis hyödynnetty ahkerasti.

Optima-farkku on tilankäytöltään hyvä matkustajille, mutta kontti jättää hieman toivomisen varaa. Litramäärä riittää mainiosti, ja kevyesti kohoava lattia ei käyttöä haittaa. Hybridiakut ovat tavaratilan lattian alla. Muodoltaan kontti on sen sijaan haastava. Jos kyytiin lastaa esimerkiksi lastenvaunut, täytyy ne tyypillisesti laittaa poikittain. Samassa tila onkin jo aika täynnä ja muut tavarat pitää ripotella harkiten rattaiden alle, sivulle ja päälle. Jos tavaratila olisi syvyyssuunnassa hieman isompi, menisivät lastenvaunut kyytiin pituussuunnassa ja tilankäyttö olisi helpompaa.

Nykymallissa tilaa on erityisesti takapenkillä, jossa jalkatilaa on varsin hulppeasti. Ehkä sieltä olisi voinut pari senttiä nipistää pois? Niin tai näin, kyydissä on hyvä olla. Sähköiset istuinsäädöt ja kuskinpenkki muistitoiminnolla helpottavat elämää. Kesän tullessa istuinten ilmastointi on varmasti luksusta.

Latauspaikkojen löytäminen ei ole ollut ongelma, sillä mikä tahansa tavallinen pistorasia kelpaa. Huono puoli on, että johdon kanssa pelaaminen likaa vaatteet nopeasti. Auton vakiokalustoon kuuluukin nykyään työhanskat.

Raportti on julkaistu alun perin Tuulilasin numerossa 4/18.

Käyttötestin kolmas raportti julkaistaan keskiviikkona 19.12.2018.

Julkaistu: 12.12.2018