Tuulilasi

Käyttötesti: Kia Optima 2.0 GDI PHEV (1 500 km) - Melkein pelkällä sähköllä

1


Käyttötesti: Kia Optima 2.0 GDI PHEV (1 500 km) - Melkein pelkällä sähköllä

Tuulilasi julkaisee verkkosivuillaan yksitoista raporttia Kia Optima PHEV:n vuodesta käyttötestiautona. Toisessa raportissa perehdytään auton sähköiseen toimintamatkaan talviolosuhteissa.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Petri Mulari

Optimaa ajetaan näin aluksi mahdollisimman paljon sähköllä. Se tarkoittaa, että latausjohdon kanssa saa pelata varsin usein. Talvipakkasilla yhdellä latauksella liikkuu kaupunkiympäristössä sähkömoottorin voimin 40−50 kilometrin verran. Tästä huolimatta myös polttomoottori hyrrää välillä – muuten olisi tarjolla todella kylmää kyytiä.

Polttomoottorilla lämmitetään muun muassa ohjaamo, ja auto itse pakottaa bensakoneen käyntiin aina tarvittaessa. Bensaa palaa myös, jos survaisee kaasupolkimen reippaasti pohjaan.

Raportti on julkaistu alun perin Tuulilasin numerossa 3/18.

Käyttötestin kolmas raportti julkaistaan keskiviikkona 12.12.2018.

Julkaistu: 5.12.2018