Tuulilasi

Käyttötesti: Kia Optima 2.0 GDI PHEV - Ensimmäiset kilometrit

1

Tuulilasi julkaisee verkkosivuillaan yksitoista raporttia Kia Optima PHEV:n vuodesta käyttötestiautona. Uusi raportti julkaistaan viikon välein joka keskiviikko tästä eteenpäin.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Petri Mulari

Vuoden alussa Tuulilasin talliin tupsahti Kian lataushybridi. Mitoiltaan varsin tyypillinen perhefarkku on varustettu 2-litraisella bensakoneella, joka on paritettu 50 kilowatin (67 hv) tehot tuottavan sähkömoottorin kanssa. Hybridijärjestelmän akun koko on 11,26 kWh eli monia kilpailijoita suurempi. Yhdellä latauksella Optima kulkee NEDC-normien mukaan 62 kilometriä. Käytäntö näyttää, mihin sähkö Suomen olosuhteissa riittää.

Ladattava Optima liittyi Tuulilasin käyttötestiautojoukkoon, johon kuuluivat myös Volvo V90, Skoda Kodiaq ja VW e-Golf.

Ensimmäisten kilometrien aikana sähkön voimalla on selvitty tyypillisessä työmatkaliikenteessä noin 50 km siivuja. Tosin polttomoottori pärähtää käyntiin välillä esimerkiksi liikennevaloihin pysähtyessä – erityisesti jos sisälämpötilan haluaa nostaa yli 20 celsiusasteen.

Ladattavaa Optima-farkkua myydään kahdella eri varustetasolla. Ajossamme olevaan Business Luxuryyn on paketoitu aavistus enemmän varusteita kuin kolmisen tuhatta euroa edullisempaan Business Premiumiin. Perehdymme polttomoottorin käytökseen, sähkön kulutukseen ja moniin muihin hybridin kommervenkkeihin seuraavan vuoden aikana.

Erityisesti meitä kiinnostaa, sujuvatko arkiajot pelkällä sähköllä ja tippuuko pitkien siivujen polttoainekulutus sähkön ansiosta perheautoilijan kannalta houkuttelevalle tasolle?

Raportti on julkaistu alun perin Tuulilasin numerossa 2/18.

Käyttötestin toinen raportti julkaistaan keskiviikkona 5.12.2018.

Julkaistu: 28.11.2018