Image

Kauppa se on, joka kannattaa

Kauppa se on, joka kannattaa

Maaliskuun lopussa verkkokauppa Amazon lanseerasi uuden vimpaimen. Sen ajatus on yksinkertainen: kun vessapaperi tai kahvi loppuu, laite tilaa puolestasi kaupasta lisää.
Teksti Heikki Valkama
Mainos

Laite nimeltä Dash on noin pikkusormen kokoinen ja siinä on yksi nappi. Painamalla nappia voi tilata vain yhden valmistajan tuotetta, vaikkapa Nestlén kahvia, kotiin kannettuna. Siis kun kahvi näyttää olevan lopussa, painetaan napista ja lähettipalvelu kiikuttaa uuden kahvivaraston. Laite on käytössä Yhdysvalloissa.

Oikeastaan Dash on uusi versio Amazonin jo vuosi sitten lanseeraamasta samannimisestä tuotteesta. Se oli suurempi laite, jossa oli viivakoodin lukija sekä mikrofoni. Kun laitteelle sanoi, että tilaa lisää maitoa, se tilasi, kotiin kannettuna.

Tämä on tulevaisuuden kauppaa myös Suomessa. Yhä useammin tuotteet tilataan kotiovelle sen sijaan, että ne haettaisiin kaupasta.

Stockmann lopettaa Venäjän tavaratalot ja luopuu Seppälöistä. Kesko myy Anttilat miljoonalla eurolla Saksaan. Kaupan liiton mukaan kaupan alalta on poistunut viime vuosina tuhansia työpaikkoja.

Kirjailija Juha Itkonen kirjoittaa tässä lehdessä kaupan kriisistä (s. 50). Hän pohtii mitä perinteiselle kaupalle on tapahtumassa. Syitä kriisiin on monia: digitalisaatio, verkkokaupan kasvu, Suomen taloustilanne – ja varmasti myös kierrätysbuumi. Verkko on tehnyt tavaroiden kierrätyksestä todella helppoa. Kuten monella muulla alalla, digitalisaatio on kaupassa vasta aluillaan.

Itse tilaan jo ruokakassin verkkokaupasta. Hieman alle kymmenellä eurolla Prisman Kauppakassi-palvelu toimittaa kotiini vaikkapa viikon ruokaostokset kerralla. Palvelu on helpotus: marketissa käynti on kaikkea muuta kuin mukavaa puuhaa. Verkossa ruokaostoksiin ei mene kauan. Palvelussa on valmiiksi tallennettuna tavallisimmat ostokseni: hedelmät, jugurtit ja sen sellaiset.

Juuri tässä tavallisen ostoslistan sisältämässä tiedossa – tai tarkemmin sanottuna laajemmassa datassa – on asiantuntijoiden mukaan kaupan seuraava askel. Kauppaa tulevat hallitsemaan ne, joilla on tietoa kuluttajista. Verkkokauppa Amazon oivalsi tämän varhain. Amazon on kasvanut ulos kirjakaupan raameista. Se tuottaa sisältöä, kuten elokuvia, kirjoja musiikkia ja pelejä, valmistaa Kindle-lukulaitteita sekä puhelimia. Villeihin suunnitelmiin kuuluu tavaralähetysten siirtäminen lennokeille: Amazonin pikkukopterit voisivat kuljettaa kaiken kirjoista pitsaan.

Amazon on laajentanut myös päivittäistavarakauppaan. Nyt se kilpailee  tavallisten supermarkettien kanssa. Vastaavilla apajilla on myös Google, joskin se osallistuu kauppaan välittäjänä: Google Express toimii verkkokaupan lähettipalveluna monissa Yhdysvaltain isoissa kaupungeissa.

Kauppa on se, joka kannattaa. Eivät Amazon ja Google muuten haluaisi kilpailla siitä, kuka saa toimitettua appelsiinimehun kuluttajan aamiaispöytään.

Kivijalkakauppojen kuoleman ennustaminen on kuitenkin asiantuntijoiden mukaan turhaa. Seuraava askel on datan siirtyminen fyysiseen kauppaan siis kivijalkakauppoihin. Se tarkoittaa sitä, että jatkossa kauppias tietää, mitä me haluamme ja tarvitsemme jo ennen kuin haluamme kauppaan. Ajatus kuulostaa lähes dystopialta: kun ihminen tulevaisuudessa kävelee kaupan ohi, kauppa tietää, mitä tämä juuri sillä hetkellä saattaisi himoita. Mainokset räätälöidään tämän mukaan.

Suomessa esimerkiksi Elisan tytäryhtiö Videra kehittää malleja, joissa verkkokaupan ja fyysisen kaupan rajat hälventyvät.

Image valittiin vuoden aikakauslehdeksi Edit-aikakauslehtikilpailussa. Raati sanoi: Lehden uudistus on vienyt sen lähemmäksi lukijoita tinkimättä silti lehden omaleimaisuudesta ja vahvasta laatupohjasta. Sisältö on yhdistelmä hyvin kirjoitettuja palstoja ja kolumneja sekä erittäin laadukkaita pitkiä juttuja. Tyylikäs taitto antaa tilaa kuvajournalismille. Image on onnistunut laajentamaan brändiään uudistuneilla verkkosivuillaan sekä erilaisissa tapahtumissa ja sosiaalisessa mediassa. Kiitos tästä teille, hyvät lukijat! ■

Julkaistu: 23.4.2015