Tuulilasi

Katso rapeat kuvat - Morganilta viimeinen Aero

Katso rapeat kuvat - Morganilta viimeinen Aero

Morgan lopettaa Aero 8:n urheiluauton valmistuksen. Vielä putkesta tulee kuitenkin erikoismalli Aero GT. Se on samalla viimeinen, jossa tullaan käyttämään BMW:n N62 V8-moottoria.
Kuvat Morgan
Mainos

Autoa tehdään ainoastaan kahdeksan kappaletta. BMW:n 4,8-litrainen moottori on kyydittänyt Aeroa vuodesta 2010. Siitä irtoaa 367 hevosvoimaa, vääntöä on 501 Nm. Kuusiportainen manuaalilaatikko siirtää voiman takapyörille. 1182-kiloinen auto kiihtyy nollasta sataan 4,5 sekunnissa ja sen huippunopeus on 274 km/h. Suorituskykylukemat ovat samat kuin Aero 8:lla, mutta Morganin mukaan Aero GT on silti äärimmäisin auto, joka on koskaan Malvernin pajalta lähtenyt. Tämä siksi, että sen aerodynamiikka on saanut inspiraationsa vuoden 2009 Morgan GT3 kilpa-autosta.

Silmiin pistävä ero on isompi takadiffuusori, joka painaa autoa maata kohti ja luo paremman pidon. Myös muita aerodynaamisia jippoja löytyy kuten kaksi vakainta auton nokalla sekä erikoisilmanottoaukot, jotka vähentävät ilmanvastusta. Auton rungon jokainen osa on tehty käsityönä.

”Kaikki aerodynaamiset ratkaisut on testattu erityisen huolella, olemme halunneet varmistaa, että ne toimivat yhteen mahdollisimman hyvin parantaakseen auton pitoa ja vetoa. Tarkoituksemme oli alusta asti tehdä tästä aerodynamiikaltaan kaikkein tehokkain Aero”, sanoo Morganin suunnittelujohtaja John Wells.

Auton hinta on 135 000 euroa ennen veroja. Se tehdään mittatilaustyönä asiakkaan toiveiden mukaan. Ostaja voi seurata autonsa valmistusta alusta loppuun. Rakentaminen kestää 8-10 viikkoa.

Julkaistu: 6.3.2018