Tuulilasi

Katso kuvat - Volvon sähköinen V40 haastaa VW Golfin



Katso kuvat - Volvon sähköinen V40 haastaa VW Golfin

Volvon XC SUV -mallisto on ollut erittäin suosittu. Kokonaan uusi V40 tulee sen sijaan markkinoille haastamaan VW Golfia, Audi A3:a ja BMW:n 1-sarjaa. Autosta on jo julkistettu konseptimali, jonka kuvat näet ohessa.
Kuvat Volvo

Autosta tulee tarjolle paitsi lataushybridi myös täyssähköinen malli. XC40 oli Volvon ensimmäinen auto, joka on tehty uudelle CMA-alustalle. Pian on kuitenkin tulossa jo uusi V40, joka korvaa jo ikääntyneen V40 hatchbackin.

Auto näyttää hiukan leveämmältä kuin XC40, vaikka etuaskelin leveys onkin sama molemmissa. V40 on kuitenkin matalampi, mikä tekee sen ulkonäöstä aggressiivisemman.

V40:n mataluus tehnee siitä tilavamman sisätiloiltaan, mitä kilpailijat A3 ja 1-sarja ovat.

”CMA-alusta antaa meille paljon enemmän liikkumavaraa luoda hyvin erityppisiä autoja. Tuolle alustalle on hyvin helppoa rakentaa isokin SUV, mutta myös matalampia ja linjoiltaan dynaamisempia autoja”, sanoo Volvon suunnittelu- ja kehitysjohtaja Henrik Green Auto Expressille.

Moottoripuolella V40 tulee tarjoamaan myös nelisylinteriset D3- ja D4-dieselit, bensiinimoottorivalikoimassa ovat kolmisylinterinen T3 sekä nelisylinteriset T4 ja T5. CMA-alustan suuri vahvuus on se, että se on suunniteltu myös lataushybridien ja täyssähköautojen valmistukseen.

Tämä tulokulma on Volvon vahvuus premium-luokan hatchbackeissa. VW tekee samaan tyyliin omaa sähköistä Golfiaan, kun taas BMW ja Mercedes valmistavat sähköautojaan erilaisella ideologialla.

”Meidän on saatava akusto mahtumaan auton lattiaan. CMA antaa meille aika hyvin liikkumavaraa tässäkin suhteessa. Olemme suunnitelleet alustan alun perin niin, että sille voidaan rakentaa myös sähköisiä malleja”, Green sanoo.

CMA-alustan ensimmäinen täyssähköinen auto ei ole kuitenkaan Volvo vaan Polestar 2. Se tullee markkinoille vuoden 2019 jälkipuoliskolla.

”Kun sähköinen V40 tulee, siinä on erilaisia vaihtoehtoja akuston koon ja toimintasäteen suhteen. Perusmallista tulee taloudellisempi, mutta sen ajosäde sähköllä on hiukan pienempi. Kalliimpi versio tarjoaa enemmän tehoa ja isomman ajosäteen”, Green kertoo suunnitelmista.

Julkaistu: 25.12.2017