Tuulilasi

Katso kuvat – Volkswagen Arteon Shooting Brake Suomeen syksyllä

Katso kuvat – Volkswagen Arteon Shooting Brake Suomeen syksyllä
Volkswagen esitteli uuden Arteonin maailmanensi-illassa ja paljasti myös malliston toisen malliversion samaan aikaan – uusi Arteon Shooting Brake. Tämä malli on kokonaan uusi tulkinta farmarimallista.

“Volkswagen lanseeraa tänä vuonna 34 uutta mallia. Näin laajamittaista mallistouudistusta ei ole koskaan ollut Volkswagen-brändin historiassa. Arteon Shooting Brake laajentaa mallistoamme tärkeään keskikokoluokan segmenttiin. Se asettaa uudet standardit luokassaan dynaamisella muotoilullaan, korkealla käytettävyydellään ja nykyaikaisilla teknologioillaan”, sanoo Volkswagen-brändistä vastaava johtaja Ralf Brandstätter.

Arteon on ollut Volkswagenin Gran Turismo -malli vuodesta 2017 alkaen. Nyt Volkswagen julkaisi mallista uudistetun version. Uusi Arteon ei kuulu Suomen maahantuontiohjelmaan. Suomessa saataville tulee ainoastaan Arteon Shooting Brake -malliversio.

Arteon Shooting Brake -mallille on tunnusomaista avantgardistinen muotoilu. Selkeästi erottuvat piirteet pitävät sisällään erityisesti etuosan uuden muotoilun, josta erottuu yhtenäinen valonauha, kromilistat ja alaosan uudet ilmanottoaukot. Jäähdyttimensäleikkö ja pitkä, leveä konepelti on yhdistetty yhdeksi kokonaisuudeksi tehden Arteonista helposti tunnistettavan – edessä ja takana on led-valoilla toteutetut valokuviot.

Molemmille malleille – Arteon ja Arteon Shooting Brake – on tunnusomaista atleettiset linjat. Ne eroavat kuitenkin merkittävästi toisistaan B-pilarista alkaen kohti auton takaosaa. Arteon Shooting Brake -mallin katto- ja ikkunalinjaa on venytetty kohti auton takaosaa ja takaosassa on myös uusi kattoilmanohjain. Yläosassa ikkunalinja on saman suuntainen kattolinjan kanssa. Auton alaosassa linja kuitenkin siirtyy ylöspäin kohti D-pilaria, tehden takaosan ikkuna-alasta kapeamman. Yhdessä kaikki elementit luovat takaosan sporttisen profiilin, joka on tyypillistä Shooting Brake -mallille.

Arteonin molempiin malliversioihin tulee saataville ensimmäistä kertaa myös ladattava hybridi. Arteonin malliversioiden pitkä toimintamatka sähköllä mahdollistaa suurimman osan päivittäisistä ajoista pelkästään sähköllä, paikallisesti päästöttömästi. Arteonin molempien malliversioiden ladattava hybridiversio on ensimmäisiä saatavilla olevia keskikokoisten luksusluokan autojen segmentissä.

Uusi Arteon R on puolestaan malliston lippulaivamalli. Tällä mallilla Volkswagen tuo enemmän suorituskykyä premium-segmenttiin. Pelkkä teho ei ole tässä tapauksessa ainoa kiehtova asia, vaan myös se kuinka auto muuntaa voiman etenemiseen. Uuden progressiivisen teknologian avulla, R-Performance Torque Vectoring, vääntö saadaan jaettua tasaisesti sekä molempien akseleiden välillä mutta myös takapyörien välillä olosuhteista riippuen. Tämä luo täysin uudenlaista ajodynamiikkaa omassa kategoriassaan.

Tilaa niin kuljettajalle, matkustajille kuin tavaroillekin

Kaikki, kuljettaja ja matkustajat niin edessä kuin takana hyötyvät MQB-alustarakenteen tuomista eduista. Maksimaalinen jalkatila takana on 1016 mm. Arteon Shooting Brake -mallin ainutlaatuinen kattolinjan muotoilu tarjoaa enemmän pääntilaa niin edessä kuin takanakin. Arteon Shooting Brake -mallin tavaratila on jopa 590 litraa. Takaistuinten selkänojat taitettuna tavaratila kasvaa noin 1 632 litraan. Ladattavan tavaran maksimipituus on 2,09 metriä.

Tekniset innovaatiot pitävät sisällään niin uudet voimalinjat kuin edelleen kehitetyt IQ.DRIVE -avustavat järjestelmät. Uutta tässä mallistossa on Travel Assist -järjestelmä. Järjestelmä mahdollistaa osittain automatisoidun ajamisen aina 0–210 km/h nopeuksissa. Travel Assist -järjestelmä tekee ajamisesta helpompaa ja mukavampaa erityisesti pysähtelevässä liikenteessä ja tietyöalueilla. Olennainen osa Travel Assist -järjestelmää on mukautuva vakionopeudensäädin ACC ennakoivalla nopeudensäädöllä. Mukautuva vakionopeudensäädin reagoi automaattisesti nopeusrajoituksiin, kaupunkialueisiin, kaarteisiin, liikenneympyröihin ja risteyksiin sopeuttamalla nopeuden oikeaksi. Travel Assist -järjestelmän osana toimivat myös kaistanpitoavustin Lane Assist, joka pitää auton keskellä kaistojen välissä, sekä ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist jalankulkijatunnistuksella ja hätäjarrutustoiminnolla. Saataville tulee myös uusi peruutuskameratoiminto – Corner View – joka kasvattaa infotainment-järjestelmän kamerakuvan 90 asteesta aina 170 laajakulma-asteeseen.

Sisäpuolella on täysin uudelleen suunniteltu ohjaamo. Toiminnot on tehty helpoiksi: ilmastointia voi säätää liukunäppäimillä ja uusi monitoimiohjauspyörä on saanut uudet kosketusnäppäimet. Uutta on myös lisävarusteena saataville tulevat Apple CarPlayn ja Android Auton langaton yhdistäminen, sekä harman/kardonin suuritehoinen 700 watin korkealaatuinen äänentoistojärjestelmä, joka on räätälöity erityisesti Arteonin malleja varten. Valaistusta voidaan säätää jopa 30 eri värillä ja uutuutena myös kojelaudan ja ovien somisteet on valaistu – näin valosta tulee uusi kromi.

Uudet Arteon Shooting Brake -mallit saapuvat Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille syksyllä 2020.

Julkaistu: 25.6.2020
9 kommenttia