Tuulilasi

Katso kuvat: Toyota GR Supra palaa – Suomeen ensi kesänä

9

Täysin uusi viidennen sukupolven Toyota GR Supra on samalla ensimmäinen globaali TOYOTA GAZOO Racingin GR-malli, ja auto ensiesitellään Detroitin autonäyttelyssä 14.1.2019.
Kuvat Toyota

Uusi Toyota GR Supra on tarkoitettu puhdasveriseksi urheiluautoksi, jossa ei ole tehty ajonautintoa vähentäviä kompromisseja. Pääinsinööri Tetsuya Tada on suunnitellut auton perinteitä kunnioittaen, ja niinpä eteen sijoitettu suora kuusisylinterinen moottori ja takaveto kunnioittavat niin Supran aikaisempien sukupolvien perinteitä kuin myös legendaarista Toyota 2000GT –mallia.

Ajamisen intohimo koostuu Toyota GR Suprassa kutkuttavasta yhdistelmästä voimaa, ketteryyttä sekä kellontarkkaa hallittavuutta. Tämä on saavutettu lyhyen akselivälin, leveähkön raidevälin, kevyen omamassan, matalalla sijaitsevan painopisteen sekä erittäin vääntöjäykän korin avulla.

Kolmilitrainen moottori on pakokaasuahdettu ja tuottaa 340 hevosvoiman huipputehon sekä 500 Nm huippuväännön. Moottori on yhdistetty kahdeksanportaiseen automaattivaihteistoon, jolloin lopputuloksena on erittäin jouhea mutta voimakas kiihtyvyys, sillä moottorin vääntöalue on erittäin laaja.

TOYOTA GAZOO Racing oli erittäin tärkeässä asemassa työstämässä uuden mallin ajo-ominaisuuksia suorittaen valtavan määrän testikilometrejä mm. kuuluisalla Nürburgringin Nordschleifella sekä sen ympäristössä. Lopputuloksena on saavutettu erittäin pystyvä, vakaa ja antoisa hallittavuus. Näiden seutujen lisäksi autoa on testattu ympäri maailmaa erilaisissa olosuhteissa ja erilaisilla teillä.

Ollakseen varma uuden mallin kyvyistä Toyota Motor Corporationin pääjohtaja Akio Toyoda testasi autoa useasti Nürburgringillä ennen lopullista hyväksyntää.

Ensimmäiset uudet Toyota GR Suprat ovat Suomessa loppukesästä 2019. Autot valmistetaan Grazissa Itävallassa.

Urheiluauton design puhtaimmillaan

Jo ensisilmäyksestä lienee useimmille selvää, miten uusi Supra on perinyt ulkonäkönsä eri piirteitä Toyotan urheilullisten mallien pitkän historian saralta. Tuon historian alkupiste, Toyota 2000GT on nähtävillä uuden Toyota GR Supran pitkässä konepeitossa, kompaktissa korissa ja katon muodossa. Neljännen sukupolven Supran mieleenpainuva muotokieli on puolestaan vaikuttanut keulan ja perän muotoiluun, erityisesti takakaarien sekä integroidun ilmanohjaimen muotoihin. Perintö ei jää vain muotokieleen, sillä myös uuden Toyota GR Supran kuusisylinterinen sydän sykkii keulalla ja vetotapa on luonnollisesti kaikkea hyvää kunnioittaen takaveto.

Toyota GR Supran tyylisuuntaa viitoitettiin Kaliforniassa melko dramaattisesti muotoillulla FT-1 –konseptimallilla, joka näki päivänvalon vuoden 2014 Detroitin autonäyttelyssä. Toyota GR Supran päämuotoilija Nobuo Nakamura antoi tiimilleen hyvin yksinkertaisen tavoitteen: “Condensed Extreme”. Tämä tarkoittaa vapaasti käännettynä tiivistettyä äärimmäisyyttä, ja Nakamura halusi välttää liiallista ohjausta. Tällöin lopputuloksena pystyi odottamaan vain puhtaan yksilöllistä urheiluautoa.

“Pääinsinööri Tadan tähdätessä äärimmäiseen ajamisen nautintoon tiesin, että minun tehtäväni on luoda design, joka olisi visuaalisesti ja fyysisesti kiinnostava kaikille urheiluautofaneille”, Nakamura toteaa.

”Kun käytetään suoraa kuusisylinteristä moottoria ja takavetoa – yhdistelmää, mitä harvemmin nykyautoissa nähdään - pystyin saavuttamaan jotain Toyotan perinteisten rajojen takana olevaa.”

‘Condensed Extreme’ viittaa suoraan ajoneuvon toteutukseen: lyhyt akseliväli, suuret pyörät ja leveä olemus, kahden istuimen ympärille muotoiltu ohjaamo sekä pitkä konepelti, joka puolestaan korostaa voimalinjaa.

Nakamura visioi autosta, joka edustaa modernia muotokieltä kunnioittaen kuitenkin pitkää ja ansiokasta historiaa, mitä Toyotan eri mallit ovat aikanaan edustaneet. Lopputulos lähestyi jo niitä rajoja, joita sarjatuotanto asettaa – esimerkiksi takakaarien muotoilun osalta. Lopullisessa muodossaan “tiivistetty” on selkeimmin nähtävissä Supran suurissa renkaissa, lyhyessä akselivälissä ja kokonaispituudessa. On huomattava, että Toyota GR Supran akseliväli on itse asiassa lyhyempi kuin GT86-mallin renkaiden ollessa suuremmat. ”Äärimmäinen” on nähtävissä puolestaan auton leveydessä, ohjaamon haltuunsa ottavassa muotoilussa sekä leveässä raidevälissä – jotka puolestaan tuovat oman osansa erinomaiseen käsiteltävyyteen ja ajovakauteen.

Auton keulan muotoilu on siis neljännen sukupolven Supran inspiroimaa, mutta ulkonäöstä haluttiin vielä voimakkaampi matalaa keulaa korostavalla etusäleiköllä sekä isoilla ilmanottoaukoilla, jotka mahdollistavat tehokkaan moottorin jäähdytyksen. Erottuvat valoyksiköt on varustettu kuusilinssisillä LED-yksiköillä. Ajovalojen sijoittaminen lähemmäs keulaa lisää auton visuaalista voimaa ja korostaa etulokasuojien muotoa.

Sivulta katsottuna matala konepeitto luo dynaamisen linjan, joka kulkee matalasta keulasta konepeiton takareunan kanssa samalla tasolla olevaan integroituun takailmanohjaimeen. Korin alaosan linja kallistuu miedosti eteenpäin, kun taas mustilla a-pilareilla varustettu ohjaamo on muotoiltu nojaamaan taaksepäin korostaen ohjaamon kompaktia muotoilua. Terävät kynnyskotelot korostavat korin jäykkyyttä. Euroopan mallistossa Toyota GR Supran varustukseen kuuluu aina taotut 19” kevytmetallivanteet kiiltävin ja mustin puolin ehostettuina.

Auton takana integroitu ilmanohjain on optimoitu vähentämään nostetta samalla kun kaareva muoto takapuskurin kohdatessaan luo tunteen liikkumisesta, vaikka auto olisi paikallaan. Takavaloyhdistelmät koostuvat yksinkertaisista muodoista, ja peruutus- sekä takasumuvalo on toteutettu alas keskelle sijoitettuihin piste-LED-tyyppisiin valoihin.

Toyota GR Supran näyttävä tyyli viimeistellään kahdeksalla ulkovärivaihtoehdolla, joihin kuuluu mm. voimakas punainen, keltainen sekä sininen väri. Mattaharmaa erikoisväri tulee saataville vain myöhemmin esiteltävään erikoismalliin.

Ohjaamon lähtökohta: kuljettaja tapahtumien keskipisteeseen

Kuljettajan työmaaksi kutsuttu alue yhdistää kauniisti perinteisiä GT-elementtejä ultramoderniin käytettävyyteen. Kuljettajaa ympäröivä design on suunniteltu auttamaan kuljettajaa keskittymään tärkeimpään eli ajamiseen ja siinä on mukana elementtejä, jotka ovat tuttuja yksipaikkaisista kilpa-autoista. Matala ja ohut mittaristo maksimoi näkyvyyden eteen auttaen niin ajettavuutta korkeissa nopeuksissa kuin lisäten turvallisuutta jokapäiväisessä liikenteessä. Kojelauta, keskikonsoli ja ovipaneelit muodostavat saumattoman kokonaisuuden, joka antaa ohjaamolle voimakkaan yhtenäisen yleisilmeen. Haltuunsa ottavan ohjaamon yhtenä piirteenä ovat polvien kohdalla olevat pehmusteet ovissa ja keskikonsolin sivuissa. Pehmusteet ovat muodoiltaan TOYOTA GAZOO Racingin kilpailukäytössä saamien kokemuksien muovaamat.

HUD-näyttö, mittarit sekä vaihteiden vaihtosiivekkeet ovat kaikki kuljettajan välittömässä näkökentässä. Urheilullinen, kolmipuolainen ohjauspyörä tarjoaa erinomaisen otteen. Mittariston 8,8” HD-näyttö näkyy selkeästi ohjauspyörän läpi, ja näytön keskiössä ovat tärkeimmät: 3D-efektillä höystetty kierroslukumittari sekä vaihdenäyttö. Digitaalinen nopeusnäyttö sijaitsee vasemmalla ja infotainment- ja navigoinnin näyttö sijaitsee oikealla.

Asymmetrinen keskikonsoli rajaa selkeästi kuljettajan tiiviin alueen matkustajan väljempään puoliskoon. Myös matkustajalle on sijoitettu pehmusteet polvien kohdalle oveen ja keskikonsoliin. Keskikonsolissa päällimmäisenä on 8,8” mediakeskus, jota voidaan ohjata joko kosketusnäytön tai keskikonsolissa olevan ohjaimen avulla.

Tavaratila on suunniteltu kahden henkilön viikonloppumatkan tavaroille. Tilaa voidaan laajentaa tavaratilan ja ohjaamon välissä sijaitsevan, irroitettavan paneelin avulla, joka mahdollistaa golfbägin sijoittamisen tavaratilaan.

Suorituskyky

Suorituskyvyn lähteenä on Toyota GR Supraan kehitetty, täysin uusi kolmilitrainen, suora kuusisylinterinen moottori. Se tuottaa 340 hv huipputehon ja 500 Nm huippuväännön. Twin-scroll –turboahdin, erittäin tarkka suorasuihkutus ja laaja-alueinen venttiilien ajoituksen ohjaus takaavat vääntöalueen laajuuden.

Moottori on yhdistetty kahdeksanportaiseen automaattivaihteistoon, joka tarjoaa salamannopeat vaihdot. Kuljettaja voi halutessaan ohjata vaihteistoa vaihtosiivekkeillä ja kuljettajan valittavissa on normaali tai Sport-ajotila. Sport-ajotilassa moottorin äänimaailmaa, kaasupolkimen vastetta, vaihtotapahtumia, iskunvaimennusta, ohjaustehostusta ja aktiivista tasauspyörästöä ohjataan dynaamista ajotapaa edellyttävällä tavalla. Launch Control –toiminto mahdollistaa maksimaalisen pidon ja auttaa kuljettajaa saavuttamaan 0 – 100 km/h –kiihdytyksen jopa 4,3 sekunnissa.

Ajonvakautusjärjestelmän ”Track”-toiminnolla järjestelmä sallii kuljettajalle erittäin dynaamisen ja nopean ajotyylin ilman, että järjestelmä puuttuu ajoneuvon etenemiseen.

Aktiivinen takatasauspyörästö

Kaikissa Euroopassa myytävissä Toyota GR Suprissa on aktiivinen takatasauspyörästö, joka mahdollistaa lukitusasteen portaattoman säädön nollan ja 100 % välillä niin kiihdytettäessä kuin hidastettaessa. Järjestelmän ohjainlaite seuraa useita ajamiseen vaikuttavia arvoja mukaan lukien ohjauspyörän kääntökulmaa, kaasun ja jarrun käyttöä, moottorin kierrosnopeutta sekä ajoneuvon kiertokulmaa.

Järjestelmä tarjoaa valtavia etuja ajoneuvon vakauteen ja tehon välittymiseen tienpintaan kun renkaat alkavat lähestyä omien suorituskykyjensä rajoja. Esimerkiksi mutkaan ajettaessa vaikutus on havaittavissa koko ajan, niin ajovakauden säilymisessä jarrutuksen aikana kuin maksimaalisen pidon varmistamisessa mutkasta ulos kiihdytettäessä.

Alusta optimaalisessa balanssissa

Auton ulkomitat ovat ensimmäisiä asioita, mitä autoa puhtaalta pöydältä suunniteltaessa määritetään. Toyota GR Supraa suunniteltaessa nämä mitat haluttiin määrittää ajoneuvon käsiteltävyyden ehdoilla, ja niinpä siinä keskityttiin akselivälin ja raidevälin väliseen suhteeseen. Optimaalinen tulos saavutetaan suhdelukujen 1,5 – 1,6 välillä, jolloin sekä ajoneuvon ketteryys, kääntyvyys ja ajovakaus ovat parhaassa suhteessa toisiinsa. Niinpä 1,55 valikoitui Toyota GR Supran akselivälin ja raideleveyden väliseksi suhteeksi ja suunnittelun lähtökohdaksi.

Ajoneuvon hallittavuudelle ja ajettavuudelle asetettiin erittäin korkeat tavoitteet. Tavoitteita täyttämään lähti TOYOTA GAZOO Racingin kokenut suunnittelutiimi, joka myös testasi autoa maailmanlaajuisesti tuhansia ja taas tuhansia testikilometrejä.

Testaus sisälsi myös lukuisia vierailuita Nürburgringin Nordschleifella, jossa minkä tahansa urheiluauton ominaisuudet punnitaan hyvin tarkkaan. Erittäin korkea korin vääntöjäykkyys (jopa Lexuksen superautoa, LFA-mallia korkeampi), GT86-mallia matalammalla sijaitseva painopiste, 50:50 –painonjakauma eteen ja taakse... kaikki nämä ovat olennaisia korkealla olevien tavoitteiden saavuttamisessa, mutta ne vaativat myös erittäin rohkeita päätöksiä suunnitteluprosessissa. Esimerkiksi halutun painonjakauman saavuttaminen edellytti moottorin sijoittamista mahdollisimman taakse, mikä puolestaan loi tuotantoteknisiä haasteita.

Vääntöjäykkä korirakenne mahdollisti aiempaa tarkemman ja yksityiskohtaisemman hienosäädön jousitusgeometriaan sekä iskunvaimennukseen. Jousitus koostuu MacPherson –etutuennasta ja monivarsituennasta takana. Jousittamaton massa on pidetty kurissa esim. kevytmetalliseosten laajalla käytöllä. 19-tuumaisille, taotuille kevytmetallivanteille sijoitetut Michelinin Pilot Super Sport –renkaat ovat takana hieman leveämmät kuin edessä. Jarrut ovat tehokkaat ja varustettu Brembon nelimäntäisillä satuloilla.

Muikea varustelu

Toyota GR Supra tarjoaa erinomaisen varustelun. Vakiona on jo kaikki ne varusteet ja ominaisuudet jotka tekevät Toyota GR Suprasta edeltäjiensä arvoisen uutuuden. Aktiivinen takatasauspyörästö, säädettävä iskunvaimennus, high-performance –jarrut sekä 19” kevytmetallivanteet ovat vakiona.

Vakiona on myös kaksialueinen automaatti-ilmastointi, täyden nopeusalueen mukautuva vakionopeussäädin, Smart Entry & Start –älyavainjärjestelmä sekä digitaalinen mittaristo. Ajovalot ovat adaptiiviset, automaattiset LED-ajovalot. Kaikki peilit ovat automaattisesti tummentuvia ja automaattiset tuulilasinpyyhkijät sekä peruutuskamera ovat vakiona.

Istuimet ovat mustalla alcantaralla sekä nahalla verhoiltuja ja sähkösäädöillä varustettuja. Multimediajärjestelmä sisältää kymmenen kaiuttimen audiojärjestelmän 8,8” näytöllä, karttanavigoinnin, Bluetooth® -toiminnot sekä USB-portin.

Aktiivisten turvavarusteiden joukossa on Supra Safety + -paketti sisältäen mm. Pre-Collision –järjestelmän, kaistavahdin, peruutusvahdin sekä kuolleen kulman varoituksen. Lisäksi pysäköintitutka on varustettu pysäköintitilanteiden törmäyksenestolla. Kaikissa Toyota GR Supra-malleissa on myös vakiovarusteinen varashälytin.

Premium-paketti tuo Toyota GR Supraan mustan nahkaverhoilun, 12 kaiuttimen JBL Premium Sound System –järjestelmän, kuljettajan HUD-näytön sekä matkapuhelimen langattoman latauksen.

Tarkemmat varustetasojen kuvaukset sekä hinnat julkaistaan Suomessa kevään 2019 aikana.

Akio Toyoda ja Toyota GR Supra

“Vietin aikanaan lukemattomia tunteja neljännen sukupolven Supralla Nürburgringiä kiertäen hioen omia ajotaitojani”, kertoo Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda.

”Supra on kuin vanha ystävä, jolla on erityinen paikka sydämessäni. Kun muut valmistajat esittelivät heidän kauniita uusia prototyyppejään, ajoin edelleen vanhalla Supralla, jota ei enää edes valmistettu. Vaikka suunnitelmissamme ei ollut jatkajaa Supralle, halusin kuitenkin jossain vaiheessa toteuttaa unelman uudesta Suprasta. Uusi Toyota GR Supra on syntynyt Nürburgringillä tehtyjen testien aikana, ja voin rehellisesti sanoa sen olevan hauska ja parempi kuin koskaan aiemmin.”

Julkaistu: 14.1.2019