Tuulilasi

Katso kuvat – tältä näyttää BMW:n tuleva X6 SUV Coupe


BMW on julkistanut kuvat tulevasta X6 SUV Coupesta jo nyt, vaikka auto esitellään vasta syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä.
Kuvat BMW

Auto muistuttaa B-pilarista keulaan päin hyvin paljon X5:ttä, mutta takapään suunnittelu onkin jo täysin toisenlainen. Alusta on uusi, sisätilat myllätty ja autosta löytyy tuoreimmat tietoviihdejärjestelmät ja kuljettajaa avustavat teknologiset ratkaisut.

Pituutta autolla on 4,935 metriä, leveyttä 2,004 metriä ja korkeutta 1,686 metriä. Se on siis aavistuksen pidempi, leveämpi ja matalampi kuin nykyinen versio.

Uuteen X5:teen verrattuna kojelauta ja näytöt ovat hiukan päivitetymmät versiot, autossa on BMW:n uusin OS7.0 tietoviihdesofta. Kaksi näyttöä ovat kooltaan 12.3-tuumaisia ja korkearesoluutioisia.

Tietoviihdejärjestelmään kuuluvat satelliittinavigaattori, kaksi USB-porttia, Bluetooth ja WiFi. Auton ovet voi avata ja sulkea älypuhelinsovelluksella. Lisävarusteita ovat nelivyöhykkeinen ilmastointi, lasinen panoraamakatto, Bowers & Wilkinsin 20 kaiuttimen surround-äänijärjestelmä ja langaton älypuhelimen lataus

Tavaratilaa on 580 litraa ja toisen rivin takapenkit laskettuna 1525 litraa.

Neljä moottorivaihtoehtoa

Ainakin aluksi tarjolla on neljä moottorivaihtoehtoa, kaksi bensiinimoottoria ja kaksi dieseliä, kaikki turboahdettuja. Kaikissa versioissa on xDrive-neliveto ja kahdeksanportainen Steptronic-automaattivaihteisto.

3,0-litrainen xDrive 30d -turbodiesel tarjoaa 265 hevosvoimaa ja vääntöä 620 Nm. Nollasta sataan BMW lupaa 6,5 sekunnin sprintin ja huippunopeus on 230 km/h. Ajoasetuksista riippuen kulutus on 6,1-6,6 litraa satasella.

Toinen dieselversio M50d on muuten sama, mutta tarjoaa yhden turbon sijaan neljä ahdinta. Hevosvoimia lohkeaa jo 400 ja vääntöä muhevat 760 Nm. Kiihtyvyys nollasta sataan sujuu 5,2 sekunnissa, huippunopeus on 250 km/h ja polttoaineenkulutus haarukassa 6,9-7,2 litraa satasella.

Bensiiniversioista maltillisempi xDrive40i on sekin 3,0-litrainen turbo. Heppoja löytyy 340 ja vääntöä 450 Nm. Nollasta sataan se kiihtyy 5,5 sekunnissa ja huippunopeus on 250 km/h. Kulutus nousee tässä mallissa jo 8,0-8,6 litraan satasella.

Kaikkein suorituskykyisin on toinen bensiinivaihtoehto M50i. M Performance -versiossa on 4,4-litrainen V8-tuplaturbo. Hevosvoimia löytyy 530 ja vääntöäkin 750 Nm. Kiihtyvyys nollasta sataan on 4,3 sekuntia ja huippunopeus 250/km. Kaikkien malliversioiden huippunopeudet on elektronisesti rajoitettu. M50i ei ole se bensapihein versio, kulutus 100 kilometrillä on BMW:n mukaan 10,4-10,7 litraa.

M Performance -versiossa on M Sport -pakoputkisto. Kaikki malliversiot taipuvat tuoreimpiin Euro 6d -temp-päästönormeihin. Bensiinimoottoreissa on hiukkassuodattimet, dieseleissä AdBlue-ruiskutus sekä tarvittavat katalysaattorit ja filtterit. Dieselversioihin on saatavilla myös xOffroad-paketti.

Auton pitäisi olla Euroopan markkinoilla marraskuussa.

Julkaistu: 3.7.2019