Tuulilasi

Katso kuvat: Mercedes rakensi historiaansa kunnioittavan konseptiauton - ja millainen siitä tulikaan!


Mercedeksen Simplex-konseptiauto rakennettiin juhlistamaan yhtiön uutta suunnittelukeskusta Ranskassa. Ja millainen tupaantuliaislahja siitä tulikaan…
Kuvat Mercedes

Vision Mercedes Simplex on modernisoitu versio klassisesta 35-heppaisesta Mercedes 35 PS:stä. Se tehtiin myös siksi, että suunnittelijoilla ja insinööreillä olisi mahdollisuus pitää vähän hauskaa.

Inspiraation lähde 35 PS oli tuotannossa vuonna 1901, joten esikuva on kaukana menneisyydessä. Yhdennäköisyyttäkin kyllä löytyy.

Yksi ihan aiheellinen kysymys on, kuinka ihmeessä Simplexin suunnittelu ylipäätään sai hyväksynnän Mercedeksen johdolta?

”Tämä projekti aloitettiin salassa. Johtokuntamme oli ihan innoissaan, kun he näkivät luonnosversiot kulkupelistä, joka tekee kunniaa Mercedeksen kaukaiselle historialle. Tämän konseptiauton koko pointti onkin, että halusimme hienovaraisesti konkretisoida Mercedeksen jo paljon yli 100-vuotisen historian luksusbrändinä unohtamatta kuitenkaan tulevaisuuden visioita”, sanoo Mercedeksen suunnittelujohtaja Gorden Wagener Motortrendille.

Simplexin yksityiskohdissa on valtava määrä Mrecedeksen tuttuja tähtikuvioita. Niitä on käytännössä kaikkialla, jopa renkaissa, nahkasomisteissa ja etusäleikössä.

Vuonna 1901 35 PS kilpaili menestyksellä Ranskan Rivieralla, juuri samoilla kulmilla, missä Nizzan uusi suunnittelukeskus sijaitsee. Osa uuden konseptiauton nimestä lainattiin liikemieheltä, jolle auto rakennettiin. Hänen tyttärensä lempinimi on muuten Mercedes.

”Kaikessa tässä me näemme symboliikkaa siitä muutoksesta, mikä on tapahtunut alkuajoista tähän päivään saakka – ja mihin asiat tulevaisuudessa muuttuvat. Siksi juuri halusimme tehdä alkuperäisestä tulevaisuuden version”, sanoo Mercedeksen suunnitteluosaston Steffen Köhl.

Simplexissä ei ole tuulilasia, mutta pieni näyttö siinä nykyautojen tapaan on. Siitä voi katsella karttoja sekä auton tietoja.

Itseasiassa vanhan 35 PS:n sisustus on paljon monipuolisempi ja menevämpi kuin Simplexin. Mutta juuri tällaisten autojen tekemisessä suunnittelijat voivat ottaa paljon enemmän vapauksia kuin painiessaan tuotantoautojen haasteiden kanssa. Sitä paitsi tulevaisuuden autojen sisätilojen ilme tulee olemaan paljon minimalistisempi, mitä nykyautoissa on.

Kovin monen konseptiauton julkistamistilaisuudet eivät pääty siihen, että niin suunnittelujohtajat kuin kansainväliset toimittajatkin haluavat kuvauttaa itsensä auton ratin takana. Nyt niin kuitenkin kävi – ja enemmän kuin iloisissa merkeissä. Jos Mercedeksellä on pelisilmää, Simplex voisi hyvin olla tulevissa näyttelyissä vetonaula, näyttelyvieraat varmasti haluaisivat kuvauttaa esimerkiksi lapsiaan tämän valkomustan ja ruusukultaisen auton ratin takana.

Kahdeksassa kuukaudessa rakennetuksi konseptiautoksi Simplex on kerrassaan charmikas auto. Auton ulkoasu suunniteltiin Mercedeksen Kalifornian suunnittelukeskuksessa, sisätilat Euroopassa.

Simplex alleviivaa Mercedeksen asemaa luksusautojen valmistajana, jolla on enemmän perinteitä kuin monilla sen kilpailijoilla.

Julkaistu: 17.9.2019