Tuulilasi

Katso kuvat - Mercedes julkisti täyssähköisen EQC-SUV:n



Katso kuvat - Mercedes julkisti täyssähköisen EQC-SUV:n

Mercedes-Benzin täyssähköauto EQC aloittaa Daimlerin uuden liikkumisen aikakauden. Muotoilultaan SUV:n ja SUV-coupén väliin sijoittuva malli on muotoiltu erottuvasti, mutta on muissa suhteissa täysipainoinen ja aito Mercedes-Benz. EQC:n ansiosta sähköautojen laatutaso nousee nyt korkeimpaan Mercedes-Benz-laatuluokkaan.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Mercedes

Täyssähkömallia luonnehtivat coupémainen kattolinja, etuosan kattava musta kokopaneeli sekä näyttävät ja tehokkaat, vakiovarustukseen kuuluvat Multibeam Led -ajovalot. Matkustamossa kojelauta on muotoiltu kuljettajaa ympäröiväksi, tehokkaaksi ja näyttäväksi työpisteeksi. Kuljettajan MBUX-käyttöliittymässä on useita EQ-erikoisominaisuuksia kuten toimintamatkan, lataustason ja sähköenergian kulkusuuntien näyttövalikot. MBUX-käyttöliittymällä ohjataan myös navigointia, ajotilavalintoja ja auton latausta.

Täysin uusi sähköinen voimalinja

EQC:ssä hyödynnetään täysin uutta sähköistä voimalinjaa, joka perustuu akseleille sijoitettuihin kompakteihin sähkömoottoreihin, joiden ansiosta EQC on käytännössä aidosti nelivetoinen. Etuakselilla sijaitseva moottori on optimoitu saavuttamaan paras mahdollinen teho matalan ja keskikovan kuormituksen aikana, kun taas takamoottori takaa auton dynaamiset ajo-ominaisuudet. Yhdessä moottorit kehittävät 408 hevosvoiman tehon ja 765 Nm väännön.

EQC:n matkustamon matala melutaso on varmistettu lukuisilla toimenpiteillä. Akkuyksiköt on eristetty kumisovitteilla paikoissa, joissa akkupaketit koskettavat kotelojaan ja joissa kotelot edelleen kiinnittyvät auton runkoon. Matkustamo voidaan lämmittää tai viilentää jo ennen ajoon lähtemistä MBUX:n tai Mercedes me -sovelluksen avulla. Tätä varten autoon on asennettu lämpöpumppu sekä sähkölämmitin.

Auton energiavarastona toimii 80 kWh:n (NEDC/WLTP) litiumioniakku. Sähkön kulutus ja auton toimintamatka riippuvat hyvin paljon ajotyylistä. EQC:n kuljettajan tukena on viis valinnaista ajotilaa: Comfort, Eco, Max Range, Sport sekä yksilöllisesti määriteltävä Individual. Taloudellisimmissa ajotiloissa kuljettajan apuna on haptinen kaasupoljin, joka tukee kuljettajan pyrkimystä energian säästämiseen. Kuljettaja voi lisäksi vaikuttaa jarrutusenergian talteenoton tasoon ohjauspyörän siivekkeillä. Kuljettajan tukena on lisäksi ECO Assist -järjestelmä, joka esimerkiksi neuvoo kuljettajaa hellittämään kaasua kun nopeusrajoitus on saavutettu.

Tekniset tiedot:

C02-päästöt: 0 g/km

Energiankulutus (NEDC): 22.2 kWh/100 km (alustava arvo)

Toimintamatka (NEDC): Vähintään 450 km

Voimalinja: 2 yhteen synkronoitua sähkömoottoria

Teho/jatkuva teho: 300 kW (408 hv)

Vääntö: 765 Nm

Huippunopeus: 180 km/h

Kiihtyvyys 0–100 km/h: 5,1 s.

Akku: Litiumioni

Akun kapasiteetti (NEDC/WLTP): 80 kWh

Akun paino: 650 kg

Pituus/leveys (ml. peilit)/korkeus: 4761/1884 (2096)/1624 mm

Raideleveys edessä/takana: 1625/1615 mm

Akseliväli: 2873 mm

Tavaratila (varusteista riippuen): n. 500 l.

Ajopaino/enimmäispaino/hyötykuorma: 2425/2915/515 kg

Perävaunu max. (12 %): 1800 kg

Lataus: joustavaa ja nopeaa

EQC:n vakiovarusteisiin kuuluu vesijäähdytteinen, sisäänrakennettu OBC-laturi, jonka kapasiteetti on 7,4 kW. Laturi sopii auton lataamiseen kotona tai julkisissa latauspisteissä. Kotipistorasiaa noin kolme kertaa nopeampi on Mercedes-Benzin Wallbox-kotilatauslaite, jossa voidaan käyttää CCS- (Eurooppa ja Yhdysvallat), CHAdeMo- (Japani) tai GB/T-latausliitintä (Kiina).

Virtalähteestä ja latausasemasta riippuen EQC voidaan ladata jopa 110 kW latausteholla. Nopeimmillaan akku latautuu 10:stä 80 prosentin täyttöasteeseen 40 minuutissa. Latauspisteen löytämistä helpottaa Mercedes me Charge -palvelu, joka toimii myös oman maan rajojen ulkopuolella.

Aktiivinen ja passiivinen turvallisuus: EQC-spesifi turvallisuuskonsepti

EQC on varustettu Mercedes-Benzin viimeisimmän sukupolven ajoavustin- ja turvallisuusjärjestelmällä. Driving Assistance -varustepaketti sisältää uutena toimintoja ennakoivan ajonopeuden hiljentämisen lähestyttäessä (seisovan) autojonon päätä: kun tilanne esimerkiksi moottoritiellä on havaittu, aktiivinen Distronic-etäisyysavustin hiljentää nopeuden varotoimenpiteenä noin 100 kilometriin tunnissa. Jos jono seisoo moottoritiellä, kaista-avustin pitää auton pois tien keskiviivan tuntumasta jättääkseen tilaa hälytysajoneuvoille.

Passiivisessa törmäysturvallisuus on otettu huomioon akun ja kaikkien virtaa johtavien komponenttien kestävyys kolaritilanteissa. Etupään voimalinja ja lattian alle sijoitettu akku on suojattu erikoisrakenteilla, jotka absorboivat törmäysenergioita. Korkeajännitejärjestelmä sulkeutuu automaattisesti hetkeksi tai pysyvästi törmäyksen voimasta ja vakavuudesta riippuen. Pelastushenkilöstö voi kytkeä korkeajännitteen pois päältä myös käsin tarvittaessa.

Testaus ja tuotanto: Valmistus alkaa Bremenissä 2019

Lanseeraukseen mennessä EQC:tä on testattu ja kehitetty noin 200 prototyypin ja esisarjan auton voimin. Neljällä mantereella on ajettu testiajoja yhteensä useita miljoonia kilometrejä. Osa testeistä on ajettu myös Suomen Lapissa. Testiohjelma on koostunut noin 500 erillistestistä. Lisäksi Mercedes-Benzin testipenkit Sindelfingenissä ovat olleet kovassa käytössä muun muassa törmäysturvallisuuden, aerodynamiikan ja auton NVH-ominaisuuksien (noise, vibration, harshness) varmistamiseksi.

EQC:n sarjatuotanto käynnistyy vuonna 2019 Mercedes-Benzin tehtaalla Bremenissä. EQC integroidaan tuotantolinjalla jo käynnissä olevien muiden Mercedes-mallien sarjavalmistukseen. Akut tulevat Kamenzin akkutehtaalta. Jatkossa EQC:n valmistus käynnistyy paikallisia markkinoita varten myös Kiinassa Beijing Benz Automotive Co:n (BBAC) tehtaalla.

Julkaistu: 4.9.2018