Tuulilasi

Katso kuvat: Mercedes esitteli uuden CLA:n – Suomeen ensi kesänä

3


Katso kuvat: Mercedes esitteli uuden CLA:n – Suomeen ensi kesänä

Mercedes on esitellyt Las Vegasin kuluttajaelektroniikkamessuilla toisen sukupolven CLA Coupén.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Mercedes

CLA Coupé lanseerattiin Yhdysvaltain markkinoilla vuonna 2013, ensimmäisenä kompaktikokoluokan Mercedes-Benz-mallina. CLA:n valinneet asiakkaat ovat olleet keskimäärin kymmenen vuotta nuorempia kuin Mercedes-Benzin ostajat keskimäärin, ja heistä jopa kaksi kolmesta on kokonaan uusia asiakkaita. Euroopassa yli 75 prosenttia CLA Coupén tai Shooting Braken ostajista on valinnut Mercedes-Benzin myös seuraavaksi automerkikseen. Yhteensä CLA:n Coupé- ja Shooting Brake-malleja on myyty yli 750 000 kappaletta maailmanlaajuisesti.

Uusi Mercedes-Benz CLA valmistetaan Unkarin Kecskemétissa. Mallin myynti Suomessa alkaa kesän aikana.

Muotoilu

Neliovinen CLA Coupé nostaa Mercedes-Benzin sensual purity -suunnittelufilosofian uudelle laatutasolle, Daimlerin suunnittelujohtaja Gorden Wagener määrittelee.

”Auton täydelliset mittasuhteet heijastelevat jo ensimmäisiä hahmotelmia: pitkä konepelti powerdome-leikkauksineen, kompakti matkustamo, huomiota herättävä raideleveys pyöränkaarineen ja meille hyvin tyypillinen GT-henkinen takaosa. Ikkunalinjat ja kehyksettömät ovet korostavat entisestään CLA:n eleganttia olemusta. Kyljen lihaksikas ja harteikas sivulinja viestii auton urheilullisuudesta ja suorituskyvystä”, Wagener maalaili.

Matkustamon suunnitteluperiaatteet kiteytyvät sanoissa ”high tech” ja ”avantgarde”, on kyse sitten ohjauspyörästä, keskikonsolista, istuimista, tunnelmavalaistuksesta tai turbiinin muotoisista ilmastoinnin suuttimista. Kuten A-sarjassa, myös CLA:ssa keskiössä on kojelauta, joka siiven muotoisena jatkuu ovesta toiseen yhtenäisenä ja katkeamattomana. Kojelaudan keskeltä löytyy vapaasti seisova laajakuvanäyttö, joka vaikuttaa kelluvan keveästi ilmassa matkustamon katseenvangitsijana.

MBUX-käyttöjärjestelmä: älykkyys ja erottelukyky kasvavat

Multimediapohjainen MBUX-käyttöliittymä (Mercedes-Benz User Experience) sai ensiesittelynsä CES-messuilla viime vuonna. Ensimmäisenä se otettiin käyttöön Uudessakaupungissakin valmistettavassa A-sarjassa. MBUX:ssä yhdistyvät tehokas tietokoneen laskentakyky, terävät näytöt grafiikoineen, käyttäjän mukaan kustomoitava sisältö, lisävarusteinen värillinen HUD-tuulilasinäyttö, navigointi lisätyn todellisuuden ominaisuuksineen sekä oppiva käyttöliittymä, joka tunnistaa ja reagoi Hey Mercedes -tervehdykseen.

Vuonna 2019 CES-messuilla esitellään MBUX:n seuraava kehitysvaihe kompaktikokoluokan automalleja varten. Mukana on Interior Assist -avustintoiminto, joka tunnistaa ja osaa vastata yhä laajempiin ja eri aihealueita koskeviin kysymyksiin ja johon voidaan liittää maakohtaisia erityistoimintoja. Järjestelmän käyttö on aikaisempaa yksinkertaisempaa ja intuitiivisempaa. Toimintojen ohjaukseen ja vaihtamiseen riittää kädenliike kosketusnäytön tai keskikonsolin touchpad-kosketuslevyn yllä. Järjestelmä osaa myös tunnistaa kuljettajan ja etumatkustajan toiveet erikseen ja siten esimerkiksi säätää istuinten hieromatoimintoja yksilöllisesti. Auton sisävalaistusta voidaan niin ikään ohjata kädenliikkeillä.

”Mikä tärkeintä, muiden matkustajien välinen keskustelu ei enää häiritse avustimen päättelykykyä. Se vastaa ainoastaan niihin pyyntöihin, jotka tulevat viimeksi Hey Mercedes -tervehdyksen antaneelta henkilöltä”, Mercedes-Benzin digitaalisen kehityksen johtaja Sajjad Khan lisää.

Yksi Interior Assist -avustimen erityistoimintoja on henkilökohtainen suosikkivalikko. Se aktivoidaan kohottamalla etu- ja keskisormi V-kirjaimen muodossa keskikonsolin ylle. Näin mikä tahansa MBUX:n sisältämä toiminto voidaan tallettaa ja ottaa käyttöön nopeasti ja yksinkertaisesti. Tyypillinen esimerkkilause on ”navigate me home” (järjestelmä ei toistaiseksi tunnista suomea). Koska järjestelmä osaa erotella komennon antajan luotettavasti, sekä kuljettaja että etumatkustaja voivat käyttää MBUX:n uutta ominaisuutta samoilla sormimerkeillä.

Energizing-toiminnot: lisää ajomukavuutta pitkillä matkoilla

CLA Coupén lisävarusteena on mm. henkilökohtainen valmentaja Energizing Coach sekä Energizing-valmennuspaketit, joita älykäs algoritmi suosittelee käytettäviksi ajon aikana kuljettajan terveyden- ja mielentilan perusteella. Kuljettajan ja matkustajan energiatason kohottamiseen käytetään monipuolisesti auton ilmastointijärjestelmää, istuinsäätöjä (lämmitys, viilennys, hieronta), valaistusta ja äänentoistoa.

CES-messuilla saa ensiesittelynsä Mercedes-Benz vivoactive® 3 -älykello. Jos se tai jokin muu yhteensopiva Garmin®-laite on käytössä, käyttäjän henkilökohtaiset tilatiedot kuten stressitaso tai unenlaatu vaikuttavat Energizing-suositusten laatuun ja kestoon. Lisäksi käyttäjän syketiedot tulevat nähtäviin auton monitoiminäytössä. Päämääränä on lisätä kaikkien autossa olevien kokemaa hyvinvointia myös vaativien ja yksitoikkoisten ajomatkojen aikana.

Avustinjärjestelmät: CLA lainaa suoraan S-sarjasta

CLA:n avustin- ja turvallisuusjärjestelmät ovat peräisin suoraan Mercedes-Benzin S-sarjasta. CLA esimerkiksi kykenee ensi kertaa ajamaan autonomisesti tietyissä tilanteissa. Kamera- ja tutkajärjestelmä näkee 500 metriä auton eteen, jonka lisäksi auto hyödyntää paikannuksessa tarkkaa kartta- ja navigointidataa. Aktiivinen jarruavustin sekä aktiivinen kaista-avustin kuuluvat mallin vakiovarusteisiin. Lisävarustelistalta löytyvät muun muassa aktiivinen vakionopeussäädin Distronic, aktiivinen hätäjarrutusavustin sekä aktiivinen kaistanvaihtoavustin. Pre-Safe Plus puolestaan tunnistaa takaa tulevan peräänajoriskin ja lukitsee ennen törmäystä oman auton jarrut ehkäistäkseen vammoja aiheuttavaa heilahdusliikettä eteenpäin.

Aerodynamiikka ja alusta: ilmanvastus ja ajo-ominaisuudet huipussaan

Uuden CLA:n ilmanvastusta kuvaava Cd-arvo on ainoastaan 0.23. Poikkeukselliseen tulokseen on päästy integroimalla aerodynamiikkasuunnittelu koko auton kehitystyöhön jo alusta lähtien, hyödyntämällä entistä tehokkaampaa laskentakapasiteettia sekä uusilla simulointityökaluilla auton kehitysprosessin aikana. Uusia rakenteellisia ratkaisuja ovat pyöränkaari-spoilerit, jotka helpottavat ilman virtausta pyörien ympärillä, ilmanvastuksen suhteen optimoidut vanteet ja renkaat, sulkeutuva etusäleikkö sekä lähes täydellinen alustan muovipanelointi moottoritilasta aina taka-akselille saakka.

CLA:n ajotuntuman takaavat kasvanut raideleveys (edessä +63 mm ja takana +55 milliä) ja korin alentunut painopiste. Takapyörien tuennassa käytetään monivarsituentaa ja edessä puolestaan nestetäytteisiä kiinnityspuslia tieäänien vähentämiseksi. Valinnaisvarusteena on saatavissa elektronisesti säädettävä iskunvaimennus.

Julkaistu: 9.1.2019