Tuulilasi

Katso kuva - ŠKODAlta ensimmäinen täyssähkö-konseptiauto

1


Katso kuva - ŠKODAlta ensimmäinen täyssähkö-konseptiauto

Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä 12.‒24. syyskuuta ŠKODA esittelee ensimmäisen täyssähkö-konseptiautonsa VISION E, joka pystyy tason 3 itsenäiseen ajamiseen.
Kuvat Skoda Press

Tätä keväällä Shanghain Autonäyttelyssä ensiesiteltyä konseptiautoa on kehitetty edelleen. Konseptiauto menee nyt yhden askelen pidemmälle digitaaliseen tulevaisuuteen. Se on liitettävyyden edelläkävijä. Huomiota herättävinä katseenvangitsijoina ovat puuttuvat B-pilarit ja vastakkain avautuvat etu- ja takaovet. ŠKODA-malleille ominaiseen tapaan myös tässä konseptiautossa on runsaat sisätilat, modernit avustinjärjestelmät ja lukuisia Simply Clever -ratkaisuja.

VISION E -konseptiauton muotoilussa on nähtävissä Škodan uuden muotokielen sähköautopiirteitä. Huomiota herättävimmät ratkaisut ovat vastakkain avautuvat ovet ja neljä yksilöllisesti kääntyvää istuinta. Ulkopeilit ovat mennyttä aikaa: kameroiden kuvat näytöissä kertovat, mitä auton ympärillä tapahtuu. VISION E -mallin korirakenteessa ei ole B-pilareita, mikä lisää sisätilojen avaruutta. Shanghain Autonäyttelyssä esiteltyyn versioon verrattuna keulan muotoilua on kehitetty, joten auton ilmeessä on nyt enemmän luonnetta.  

VISION E -konseptiautolla ŠKODA ottaa pitkän askeleen kohti digitaalista tulevaisuutta. Tässä Škodan ensimmäisessä sähkökäyttöisessä ja itsenäiseen ajamiseen pystyvässä konseptiautossa toteutuu myös liitettävyyden täysin uusi taso. Mittariston näytön sekä ŠKODA Connect -toimintojen ja -palvelujen käyttöön liittyvän, kojelaudan keskelle kuljettajan ja etumatkustajan ulottuville sijoitetun kosketusnäytön lisäksi auton jokaisella matkustajalla on käytettävissään oma näyttö. Kosketusnäytöistä päästään useisiin toimintoihin ja niiden yksityiskohtiin kuten auton tietoihin ja viihteeseen. Älypuhelimet voi ladata langattomasti jokaisessa ovessa olevassa Phonebox-matkapuhelinlokerossa. Lisäksi nämä lokerot toimivat liittyminä, joiden kautta matkustajat pääsevät kätevästi omilta kosketusnäytöiltään käsiksi mobiilipäätelaitteensa asetuksiin, tietoihin ja sisältöihin.  

Myös moni muu ominaisuus ja yksityiskohta kertoo, että tulevaisuus on totta jo tänään. Esimerkiksi tietoviihdejärjestelmää voi käyttää puhekäskyillä ja eleohjauksella. Kamerat tarkkailevat kuljettajan toimia ja vireystilaa Eye Tracking katsevalvonnalla. Vireystason tunnistusjärjestelmä varoittaa havaittuaan väsymisen merkkejä. VISION E -konseptiautossa on myös digitaalinen lääkäri: sydämen sykevalvonta pysäyttää auton automaattisesti, jos kuljettajasta havaitaan terveysongelmia. Škodan monien nykyisten tuotantoautomallien tapaan VISION E -mallin kuljettaja ja matkustajat ovat aina yhteydessä, koska autossa on langaton Wi-Fi-lähiverkko ja 4G/LTE-puhelinmoduuli.  

Vaikuttavan kokoisen VISION E mallin pituus on 4 668 mm, leveys 1 924 mm ja korkeus 1 591 mm. Pitkän akselivälin (2 851 mm) ja korin lyhyen keula ja peräylityksen ansiosta sisätilat ovat erittäin väljät ja mukavat tyypilliseen ŠKODA-tapaan. Koska korirakenteessa ei ole perinteistä keskitunnelikohoumaa lattiassa, kaikkien ŠKODA-automallien vahvuuksiin lukeutuva sisätilojen väljyys korostuu entisestään.  

Sähkömoottoreiden yhteisteho on 225 kW (306 hv), ja moottoreiden voima välittyy auton jokaiselle neljälle pyörälle. Jopa 500 kilometrin toimintamatka ja huippunopeus 180 km/h ovat vakuuttavia lukemia. VISION E pystyy tason 3 itsenäiseen ajamiseen. Moottoritieajossa tämä konseptiauto osaa itse kiihdyttää, ohjata, jarruttaa ja jopa väistää esteitä. Car Park Autopilot etsii vapaita pysäköintipaikkoja ja ohjaa auton pysäköintipaikkaan automaattisesti. VISION E -mallin akku ladataan induktiivisesti.  

ŠKODA VISION E esitellään ensimmäistä kertaa Euroopassa Frankfurtin IAA-autonäyttelyssä. 

Julkaistu: 28.8.2017