Tuulilasi

Katso kuva – 1950-luvulla autonvalmistajat olivat tekemässä ydinvoimalla kulkevia autoja



Katso kuva – 1950-luvulla autonvalmistajat olivat tekemässä ydinvoimalla kulkevia autoja

Toisen maailmansodan jälkeen alettiin tosissaan pohtia, voisiko ydinvoimaa käyttää hyödyksi muutenkin kuin pommeissa.
Teksti Tuulilasin toimitus

Ydinvoimaloita rakennettiin paljon sotien jälkeenkin. 1954 valmistui ensimmäinen ydinsukellusvene USS Nautilus, joka sai käyttövoimansa ydinreaktorista.

Haaveilijat alkoivat nähdä ydinvoiman käyttövoimana myös autoille. 1950- ja 60-luvuilla autonvalmistajat alkoivat suunnitella ”ydinvoima-autoja”.

1950-luvulla ranskalaisyhtiö Compagnie Normande d'Etudes pour l'Application de Procédés Mécaniques alkoi suunnitella ydinvoimalla kulkevaa autoa. Vuonna 1958 syntyikin Symetric, jonka voimanlähteenä oli 40 kilowatin ydingeneraattori, jota kutsuttiin nimellä genestatom. Jos Ranskan viranomaiset olisivat hyväksyneet auton, sen käyttövoimana olisi ollut ydinjäte. Sitä ei kuitenkaan koskaan hyväksytty.

Kaikkein tunnetuin ydinvoima-auto on kuitenkin Ford Nucleon konseptiauto, vaikka se ei koskaan mennyt tuotantoon. Siitä tehtiinkin vain 3/8 mittakaavan luonnos.

Ford suunnitteli konseptin tutkimustyökalukseen, jonka avulla tiedemiehet olisivat kyenneet muuttamaan ydinvoiman ihmisille turvalliseksi. Autoon olisi upotettu ydinreaktori, ja se toimisi pitkälti samalla periaatteella kuin USS Nautilus sukellusvene.

Fordin mukaan autolla olisi pystynyt ajamaan ”tankkaamatta” 8000 kilometriä, tosin ei ole tietoa siitä, miten Ford tähän lopputulemaan päätyi, kun oikeata reaktoria ei ollut edes olemassa. Kun 8000 kilometriä olisit tullut täyteen, olisi reaktori vaihdettu uuteen. Suunnitelmat jäivät kuitenkin toteutumatta.

Ford Nucleonin pienoismalli on parhaillaan näytillä Henry Ford -museossa Michiganin Dearbornissa.

(Lähde: AutoEvolution)

Julkaistu: 27.8.2018