Tuulilasi

Katso faktat - tällainen on Mercedeksen uusi A-sarja

Katso faktat - tällainen on Mercedeksen uusi A-sarja

Mercedes-Benzin Sensual Purity -suunnittelufilosofia näkyy uudessa A-sarjassa. Kompakti two-box-rakenne, mittasuhteet, matala keula, led-ajovalot sekä jäähdyttäjän säleikkö ovat uuden A-sarjan tunnusmerkit.
Kuvat Mercedes
Mainos

Takaosan muotoilu korostaa auton leveyttä, kapeita kaksiosaisia takavaloja sekä pyöräkoteloiden kaaria. A-sarjan otsapinta-ala on 2,19 m2 ja ilmanvastuskertoimen Cd-arvo on ainoastaan 0.25, joten A-sarja on aerodynamiikaltaan paras auto kokoluokassaan.

Uuden A-sarjan mitat ovat (pituus/leveys/korkeus): 4419/1796/1440 milliä. Akseliväli on 2729 milliä. 30 millillä pidentynyt akseliväli ja 14 millillä edessä kasvanut raideväli mahdollistavat entistä dynaamisemman ajotuntuman haastavilla ja mutkaisilla tieosuuksilla. Etuakselissa on McPherson-tyyppinen tukirakenne, kun taas taka-akselin rakenneratkaisu vaihtelee: A 250:ssä ja kaikissa tulevissa 4Matic-nelivetoversioissa on takana neljä tukivartta, A 200:ssa ja A 180 d:ssä puolestaan jäykkä ja kevyt vääntövarsirakenne.

Sisätilat

A-sarjan kojelauta on jaettu kahteen horisontaaliseen, leveään alueeseen: alempi alue on erotettu muusta kojelaudasta optisen syvennyksen avulla, joten se näyttää ”kelluvan” muun kojelaudan edessä. Alaosaan on sijoitettu turbiinisuuttimia muistuttavat ilmansuuttimet sekä vakiovarusteisiin kuuluva, kahdesta erillisestä näytöstä muodostuva täysin digitaalinen ja räätälöitävä mittaristo. Se on saatavana kolmena versiona: kahdella 7-tuumaisella näytöllä, 7- ja 10,25-tuumaisilla näytöillä tai kahdella 10,25-tuumaisella näytöllä.

Ohjaamon hartiatila on kasvanut edessä 9 ja takana 22 milliä, pääntila edessä 7 ja takana 8 mm sekä kyynärpäätila edessä 35 ja takana 36 milliä. Kulku takaistuimille on entistä helpompaa, ja tavaratila on 370-litrainen (+29 l). Tavaratilan aukko on 20 senttiä avarampi ja lattia 11,5 senttiä pidempi kuin aikaisemmin. Näkyvyyttä autosta ulos on parannettu selvästi, sillä pilareiden peittämä alue on pienentynyt 10 prosenttia. Matkustamon äänieristykseen ja tuuliäänien vähentämiseen on kiinnitetty rakenneratkaisuissa erityistä huomiota.

A-sarjassa on vakiovarusteena kokonaan uusi, tekoälyyn ja oppimiseen perustuva MBUX-multimedialiittymä, jonka kuljettaja voi yksilöidä ja räätälöidä itselleen parhaiten sopivaksi. MBUX (Mercedes-Benz User Experience) mullistaa autojen käyttöliittymät ja mahdollistaa kuljettajan, matkustajien ja ajoneuvon entistä paremman keskinäisen liitettävyyden ja kommunikoinnin. MBUX on varustettu puheentunnistuksella, joka aktivoidaan sanoilla ”Hey Mercedes” tai painamalla ohjauspyörän kytkimestä. MBUX kykenee myös oppimaan ja omaksumaan käyttäjänsä tapoja ja tottumuksia ja tekemään niiden perusteella personoituja ehdotuksia kuljettajalle. 

A-sarjan monitoimiohjauspyörä on peräisin S-sarjasta. Etuistuimiin on saatavana istuintuuletus, hierontatoiminnot kuin monitoimi-istuimetkin. Valinnaisvarusteena autoon saa myös 64-sävyisen tunnelmavalaistuksen.

Älykäs ajaminen

A-sarjan tutka- ja kamerajärjestelmät näkevät jopa 500 metrin etäisyydelle keulan eteen. A-sarjalla on ensimmäistä kertaa mahdollista ajaa myös osittain autonomisesti tietyissä tilanteissa, kun auto on varustettu Ajoavustinpaketilla. Paketti sisältää mm. Distronic-etäisyysvakionopeudensäätimen, aktiivisen ohjausassistentin ja risteystoiminnolla varustetun aktiivisen jarrutusassistentin.

Autonomisen ajamisen tärkeä komponentti eli aktiivinen katveavustin on Suomessa vakiovaruste. Se toimii normaalisti 12–200 kilometrin nopeusalueella sekä ensi kertaa myös auton ollessa pysähdyksissä: jos kuljettaja on astumassa ulos ovesta ja tarttunut ovenkahvaan, järjestelmä varoittaa valo- ja äänimerkeillä takaviistosta lähestyvistä ajoneuvoista ja pyöräilijöistä.

Moottorit

Alkuvaiheessa auto tulee tarjolle kahtena bensiini- ja yhtenä dieselmoottorisena vaihtoehtona. Uudessa 1,4-litraisessa M 282 moottorissa (A 200) hyödynnetään 2. ja 3. sylinterin lepuutustoimintoa 7G-DCT-automaattivaihteiston yhteydessä. Molemmissa bensiinimoottoreissa on vakiovarusteena hiukkassuodatin ja uudessa 1,5-litraisessa dieselmoottorissa vastaavasti SCR-katalysaattori ja hiukkassuodatin. Dieselpakokaasujen jälkikäsittelyssä hyödynnetään AdBlue-urealiuosta, jonka tankin koko on 23,8 litraa. Dieselmoottorin ruiskutuspaine on nostettu 2000 bariin.

Tuotanto: Valmet Automotive liittyy mukaan 3. tuotantolaitoksena

Mercedes-Benzin alkuperäinen A-sarja (W 168) esiteltiin Genevessä maaliskuussa 1997. Uuteen kompaktiluokkaan kuuluva 3. sukupolven A-sarja (W 176) näki päivänvalon vuonna 2012. Nuorentuneen muotoilunsa ansiosta A-sarja saavutti pian valtavan suosion, ja mallinostajien keski-ikä on nykyisin yli 10 vuotta nuorempi kuin 2000-luvun alussa.

A-sarjan tuotannon keskuspaikka on Saksan Rastatt, jonka lisäksi A-sarjaa valmistavat Kecskemetétin tehdas Unkarissa, Valmet Automotive Uudessakaupungissa (vuodesta 2013 lähtien) sekä BBAC Kiinassa. Malliuudistus noudattelee samaa kaavaa: uuden A-sarjan tuotanto alkaa Rastattissa keväällä, jonka jälkeen tuotanto laajenee ensin Kecskemetétiin ja siten Uuteenkaupunkiin. Tämän jälkeen ovat vuorossa BBAC sekä uusi tuotantolaitos Meksikon Aguascalientesissa. Uudessakaupungissa jatkuu Mercedes-Benz GLC-SUV-mallin tuotanto, ja uusi A-sarja korvaa vähitellen edellisen A-sarjan mallisukupolven valmistuksen. Viime vuonna Valmet Automotive toimitti maailmalle ennätysmäärän uusia autoja, kaikkiaan 90 000 kappaletta.

A-sarjan moottorivalikoima lanseerausvaiheessa

A 200 (M 282)

A 200 (M 282)

A 250 (M 260)

A 180 d (OM 608)

Iskutilavuus cm3

1332

1332

1991

1461

Vaihteisto

7G-DCT

MT 6

7G-DCT

7G-DCT

Teho kW/hv/rpm

120/163/5500

120/163/5500

165/224/5500

85/116/4000

VääntöNm/rpm

250/1620

250/1620

350/1800

260/1750–2500

Yhd. kulutusl/100 km

5,2–5,6

5,8–6,3

6,2–6,5

4,1–4,5

CO2-päästöt g/km

120­–128

133–144

141–149

108–118

Kiihtyvyys0–100 km/h

8,0

8,2

6,2

10,5

Huippunopeuskm/h

225

225

250

202

Julkaistu: 18.4.2018