Apu

Kata kaalia marraskuussa

Kata kaalia marraskuussa

Useimmille kaali tuo mieleen kaalikääryleet, kaalilaatikon tai ikävät vatsavaivat. Ravitsemuksellisesta ja terveydellisestä näkökulmasta kaali on paljon muutakin, oikeaa ruokien aatelia.
Teksti Apu-toimitus
Mainos

Kaalit ehkäisevät monia vakavia sairauksia, ylläpitävät ruoansulatustoimintaa, lujittavat luita ja täyttävät mahan vähäkalorisesti runsaan kuitupitoisuutensa ansiosta.

Kaaleja ovat kaupoissa ympäri vuoden, mutta kotimaisten, kohtuuhintaisten kaalien puoleen kannattaa kääntyä etenkin marras- ja joulukuussa, kun monien vihannesten satokausi on niukimmillaan.

Ravintosisällöltään kaikki kaalit ovat samankaltaisia. Ne sisältävät runsaasti kivennäis- ja hivenaineita, kuten kalsiumia, kaliumia, mangaania, rautaa ja seleeniä, sekä C-, E- ja K-vitamiineja, A-vitamiinin esiastetta beetakaroteenia ja B-ryhmän vitamiineja. Nämä ravinteet muun muassa ylläpitävät vastustuskykyä ja vahvistavat luustoa. Maitotuotteita välttelevälle lehtikaali on oiva kalsiumin lähde.

Kaalien runsaalla kuitupitoisuudella on niin ikään etunsa. Kaali täyttää nopeasti, mutta vähin kalorein. Samalla kuidut pitävät huolta ruoansulatuksesta ja suoliston toiminnasta.

Kaalien sisältämät ravintoaineet ovat tärkeitä aivoille ja sydämelle. Glukosinolaatit ehkäisevät syöpää ja kakkostyypin diabetesta, ja polyfenolit suojaavat sydän-,  verisuoni- ja suolistosairauksilta.

Ravintoaineet saa parhaiten raa’asta kaalista, mutta kypsennettykin on melkoinen terveyspommi. Kypsennetty kaali on usein myös vatsaystävällisempi vaihtoehto.

Teksti: Noora Takamäki

Julkaistu: 10.11.2016