Tuulilasi

Kannattaako sähköauto?

Kannattaako sähköauto?

Hesarin juttu on asiallinen mutta muutama asia pistää silmään. Sähköautoilussa on muitakin muuttujia kuin hankintahinta ja sähkön hinta.
Teksti Vesa Linja-aho
Kuvat Vesa Linja-aho
Mainos

Helsingin Sanomissa oli tänään artikkeli Sähköautoja ei osteta, koska niitä pidetään kalliina – HS selvitti, missä ajassa sähköauto voisi kannattaa. Juttu on taas pääpiirteittäin asiallinen ja hyvää journalismia, mutta muutama kohta kaipaa täsmennyksiä.

Ensinnäkin, sähkön hinnaksi on otettu Hesarissa 15 senttiä kilowattitunnilta. Siis mitä ihmettä? Virheen suuruusluokka on sama kuin bensan hinnaksi olisi oletettu 2,25 euroa eli 50 % liikaa! Itse maksan sähköstäni vajaan 10 senttiä kilowattitunnilta, koska olen vetelä enkä ole kilpailuttanut. Sähkövero on 2,79 senttiä/kWh, sähkön siirto täällä Espoossa 2,71 senttiä/kWh (yösähköllä 1,68 senttiä/kWh) ja loppuosaan pystyykin sitten vaikuttamaan kilpailuttamalla.

Toiseksi, laskelmasta puuttuvat huoltokulut. Bensa-Octaviani merkkihuollot 30000 kilometrin välein ovat maksaneet reilut 1000 euroa per laaki alkaen 86000 kilometrin kohdalla tehdystä jakoremmin vaihtohuollosta. Viime tammikuussa hajosi lambda-anturi ja sen vaihto maksoi jälleen merkkihuollossa 400 euroa. Merkkihuollon käytön järkevyyden voi toki kyseenalaistaa ja sähköautosta voin esittää vertailukelpoiset summat vasta kun olen ajanut omalla sähköautolla, mutta: sähkömoottori on käytännössä "ikuinen" kapistus, jarrupalat eivät juuri kulu sähkömoottorijarrutuksen ansiosta joten sähköauton huolto on halpaa – kuten myös katsastaminen: kun päästömittauksia ei tarvita, vajaan satasen katsastus on helposti vain 25-35 euroa. Sähköauton huollossa käytännössä vain kurkataan alustan kunto ja katsotaan vikamuisti läpi.

Mitä olen Sähköautot.nyt -ryhmää stalkkaillut, niin sähköautojen määräaikaishuoltolaskut merkkihuollossa ovat olleet luokkaa 150-250 euroa kahden vuoden välein. Ei paha. Ei jakoremmin vaihtoa, ei öljynvaihtoa.

Näitä lukemia tietysti vääristää se, että vaikka sähkömoottori ei kulu, akusto vanhenee. Akuilla on kuitenkin kattavat takuut, ja uuden akuston hinta on suuruusluokkaa reilut 5000 euroa – sama raha, joka palaa polttomoottoriauton määräaikaishuoltoihin 200 000 kilometrin matkalla.

Kolmanneksi, Tesla-takseja ei ole "muutamaa" vain jo ainakin kymmenen, ja määrä kasvanee koko ajan, koska jatkuvasti ajossa olevassa käytössä "kallis" Teslakin tulee bensapremiumautoahalvemmaksi – ja houkuttaa kivasti asiakkaita.

Neljänneksi, sähköauto on mukavampi ajaa kuin polttomoottoriauto. Vaikka sähköauto on yleensä reilun kymppitonnin kalliimpi kuin vastaava polttomoottoriauto, tärinä ja moottorin ulvonta kiihdytyksessä jäävät puuttumaan. Tämä reilun kymppitonnin ero kapenee, kun otetaan huomioon sähköauton reippaampi kiihtyvyys ja vaihteiston puuttuminen – aina kun verrataan hintaa, pitää verrata sähköautoa siihen automaattivaihteiseen polttomoottoriautomallin hankintahintaan.

Viidenneksi, laskelmassa on otettu Leafin hinnaksi 40000 euroa. Leafilla on nyt syyskuun loppuun asti kampanja, jossa auton saa omaksi 29900 eurolla. Se jos mikä tekee sähköautosta lopullisesti halvemman.

Jutun lopussa haastatelluilla sähköautoilijoilla on ehdotuksia sähköautoilun valtiovallan kannustimiin. Itse en lähtisi autojen ostoa tukemaan, vaan satsaisin latausinfraan. Se palvelisi kaikkia nykyisiä ja tulevaisuuden sähköautoilijoita. Kuten jutussa sanotaan (ja kuten olen itsekin tivannut):

"Jos ajaa Turusta Helsinkiin, pitää käydä kaksi kertaa lataamassa autoa, koska puolivälissä ei ole pikalatausasemaa."

Oma mielipiteeni nyt puoli vuotta sähköautoilleena on, että juuri pikalatausinfran puute (ja luotettavuus) on se sähköautoilun ikävin puoli tällä hetkellä. Autojen hintaa en lähtisi painamaan verotuilla alaspäin, ennen kuin infra on kunnossa! En halua, että meillä on lauma vihaisia sähköautoilijoita jonossa risoille pikalatauspisteille.

Julkaistu: 8.8.2015