Tuulilasi

Kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golfin lanseeraus viivästyy – syynä digiloikka

1

Volkswagen tulee saksalaisen Bild-lehden mukaan viivyttämään Euroopan myydyimmän automallinsa Golfin myyntiä ensi vuoteen. Syynä tähän on digitaalisten palveluiden kehitystyö.
Kuvat Volkswagen

VW haluaa tehdä Golfiin täysin digitaalisen kojelaudan, missä on täydet liitettävyyspalvelut. Näin Volkswagen uskoo Golfin houkuttelevan paremmin yhä useampia asiakkaita. Digitekniikka on aiheuttanut monelle autonvalmistajalle haasteita, niinpä VW on päättänyt olla asian kanssa kiirehtimättä.

Näillä näkymin uusi Golf tulee markkinoille ensi vuoden alkupuolella.

”Mielestämme on parempi lähteä lanseeraamaan uutta Golfia vasta ensi vuoden alkupuolella täydellä höyryllä. Mitään tuotanto-ongelmia meillä ei ole, tämä on puhtaasti myynnin näkökulmasta tehty päätös. Emme halua laittaa autoa myyntiin ennen joulua, koska sellainen ei kuusen alle mahdu”, kertoo VW:n myynti- ja markkinointijohtaja Jürgen Stackman Automotive Newsille.

VW:n alkuperäinen suunnitelma oli esitellä uusi Golf Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa. Uusi I.D.-sähköautoperheen hatchback oli tarkoitus julkistaa muutama viikko myöhemmin, mutta nyt se tuodaan Golfin sijaan Frankfurtiin.

”Paljastamme kahdeksannen sukupolven Golfin kuitenkin medialle Frankfurtin jälkeen, että se tulee saamaan ansaitsemansa huomion.”

JATO Dynamicsin tilastojen mukaan Golfin myynti laski viime vuonna 10 %, kun täyssähköistä e-Golfia (kuvassa) ei lasketa mukaan. Sitä myytiin 415 782 kappaletta. e-Golfin myynti taas kasvoi 38 % 29 972 kappaleeseen.

Julkaistu: 15.3.2019