
Verkkokauppiaan työkalut syntyivät kauppiaan kokemuksella.
Lukioikäisenä, vuonna 1999, Juha Valvanne teki harrastuksena nettisivuja. Kun eräs alan toimitusjohtaja näki sivut, hän pyysi Valvannetta aloittamaan työt seuraavana päivänä yrityksessään. Valvanne päätyi tekemään verkkokauppapalveluja ja nousi vähitellen firman johtoryhmään. Vuonna 2004 hän perusti oman verkkokaupan, jossa myytiin extremeurheiluvideoita. Rinnalle syntyi katumuoti- ja luksusmuotikaupat, ja Valvanne huomasi olevansa kokopäiväinen kauppias. Sitten hän tapasi entisen kollegansa, koodaaja Antti Pöyhösen. Tällä oli idea työkalusta, jolla kauppias näkisi reaaliajassa, mitä asiakkaat tekevät verkkokaupassa. Ajatus oli, että asiakasta voisi auttaa löytämään haluamansa.
Nosto perustettiin vuonna 2011. Kun asiakas menee Nostoa käyttävään verkkokauppaan, palvelu ehdottaa tuotteita ja muistuttaa tuotteista, joita asiakas on aiemmin etsinyt.
”Tiedän entisenä verkkokauppiaana kipupisteet. Siksi otamme pienen osan vain siitä myynnistä, jota palvelumme kautta tulee. Jos kauttamme ei tule myyntiä, emme laskuta. Tämä on kauppiaalle reilu palvelu.”
Tänä vuonna Nosto on perustanut myyntitoimiston Berliiniin ja aloittanut Euroopan valloituksen. Ensi vuonna on tarkoitus lähteä valtaamaan Yhdysvaltoja.
Image ja Slush valitsivat kymmenen kasvuyrittäjää, joita kannattaa nyt seurata. Slush-tapahtuma järjestetään 18.–19.11. Helsingin Messukeskuksessa.