Tuulilasi

Ajokortti jo 17-vuotiaille? Ehtona ”kotiintuloaika” – monet kuolemaan johtaneet onnettomuudet tapahtuvat yöllä, siksi 17-vuotias ei saa ajaa klo 00–05 välillä

Ajokortti jo 17-vuotiaille? Ehtona ”kotiintuloaika” – monet kuolemaan johtaneet onnettomuudet tapahtuvat yöllä, siksi 17-vuotias ei saa ajaa klo 00–05 välillä
Hallitus on antanut esityksen, jonka mukaan ajokortti myönnettäisiin jo 17-vuotiaille, muutamin reunaehdoin. Tällä pyritään liikenneturvallisuuden parantamiseen, kun mopoautoilla ja mönkijöillä ajettaisiin vähemmän.
Julkaistu: 17.6.2022

Traficomin erityisasiantuntija Marjo Immonen, mihin tarpeeseen tulee tämä ajokorttilain muutos, että kortin voisi ajaa jo 17-vuotiaana? Miksi vanha, hyväksi todettu 18 vuoden ikäraja ei kelpaa?

– 17-vuotiaiden ikäpoikkeusluvasta on tullut vain hallinnollinen prosessi, eli 95 % luvan hakijoista saa sen. Poikkeusluvan merkityksestä on tullut hyvin näennäinen. Nuorten kuljettajien ajamista rajoitetaan kuitenkin uuden esityksen mukaan yöaikaan. Todella monet kuolemaan johtaneet onnettomuudet tapahtuvat yöllä ja niitä on pyrittävä estämään. Siksi 17-vuotiaiden osalta klo 00-05 ei saa autolla ajaa.

Uskotko, että 17-vuotiaat oikeasti noudattaisivat rajoituksia? Ei ajettaisi yöllä ja kyydissä olisi korkeintaan yksi kaveri, kuten lakimuutoksessa myös esitetään.

– Rajoituksia on hyvä kokeilla ja katsoa purevatko ne. Näitä vastaavia on paljon käytössä muualla Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Australiassa. Siellä ne on todettu ihan toimiviksi ratkaisuiksi.

Rajoitteiden valvominen on varmasti hankalaa?

– Valvonta on poliisin asia, joten en voi siihen ottaa kantaa. Tarkoitus on, että nuoret kuljettajat käyttävät alaikäisen kuljettajan merkkiä ajoneuvossaan, jolloin heidät olisi helppo tunnistaa liikenteessä.

Jo muinoin kasikympin lätkä oli helppo napata halutessaan pois auton takaikkunasta, käykö nyt samoin?

– Kyllä tämäkin vihreäkeltainen kuusikulmiomerkki on helposti pois otettavissa, sen pitää olla sellainen, jonka voi siirtää autosta toiseen. Nuorella on kuitenkin oikeus ajaa vaikkapa isän, äidin ja sisarusten autolla.

Liikenneturvaa ilmeisesti huolettaa se, että tämä lisää alaikäisten autonkuljettajien määrää ja samalla nuorten liikenneonnettomuuksia. Onko näin?

– Kyllä tämä varmasti tulee lisäämään alaikäisten kuljettajien määrää. Mutta nyt on hyvä muistaa se, että alle 60 % 18-vuotiasta omaa nykyään ajo-oikeuden. Eli ajokortin hankkimisikä on siirtynyt koko ajan korkeammaksi. Jo nytkin noin puolet 18-vuotiaista ajokortin haltijoista on sellaisia, jotka ovat saaneet poikkeusluvan 17-vuotiaana. Saattaa olla, että nämä suunnitellut rajoitukset ovat sellaisia, että se ei houkuta niin monia hankkimaan ajokorttia alaikäisenä.

Onko 17-vuotias liikenteessä mielestäsi riskialttiimpi kuin 18-vuotias kuljettaja?

– Olemme tehneet tästä asiasta tutkimuksen. Yleisellä tasolla isoja eroja 17- ja 18-vuotiaiden välillä ei ole. Mutta kun katsotaan törkeitä liikenneturvallisuuden vaarantamisia, niin 17-vuotiailla näitä on huomattavasti enemmän. Tilastojen mukaan tämä nostaa riskialttiutta.

Marjo Immonen erityisasiantuntija, Traficom

Ps. Helsingissä enää vain 25 prosentilla 18-vuotiasta on ajokortti.

7 kommenttia