Image

Jiri Kupiainen, Shark Punch (10 startup-yrittäjää, joita kannattaa seurata 3/10)



Jiri Kupiainen, Shark Punch (10 startup-yrittäjää, joita kannattaa seurata 3/10)

Unelmana pelien YouTube, jo toista kertaa. Jiri Kupiainen, Shark Punch (10 startup-yrittäjää, joita kannattaa seurata 3/10) Image ja Slush valitsivat kymmenen kasvuyrittäjää, joita kannattaa nyt seurata. Slush-tapahtuma järjestetään 18.–19.11. Helsingin Messukeskuksessa.
Teksti Heikki Valkama
Kuvat Juuso Westerlund

Unelmana pelien YouTube, jo toista kertaa.

Jiri Kupiainen perusti ensimmäisen pelialan yrityksensä 17-vuotiaana, 2000-luvun alun ensimmäisen it-kuplan jälkimainingeissa. Aluksi tehtiin alihankintaa pelifirmoille, myöhemmin Kupiainen oli mukana alan startupeissa.

Kun Kupiainen tutustui Pelaaja-lehden Harri Manniseen, syntyi Rocket Pack -firma, jonka visio oli luoda pelialan YouTube. Mannisen ja Kupiaisen ajatus oli, että peliala on demokratisoitumassa: välineet ovat kenen tahansa käytössä.

Yksi ensivaiheen asiakkaista oli Disney. Pian viihdejätiltä tuli ehdotus: se halusi ostaa koko firman ja palkata tekijät. Kupiainen siirtyi osin San Franciscoon töihin. Parin vuoden jälkeen hän kyllästyi suuren korporaation toimintaan.

Lopulta Rocket Packin joukko lähti taas yrittäjiksi. Syntyi Shark Punch. Se kehittää vanhoista elokuvista ammentavaa pankkiryöstöpeliä The Masterplania. Se on vain osa työtä. Perustajat kaivoivat vanhan ideansa pelien YouTubesta ja SoundCloudista.

”Pelien tekeminen muistuttaa musiikin tekemistä. Musiikissa on liukuva skaala harrastajia ja niitä, jotka tekevät hommaa tosissaan. Peleissä joukko laajenee koko ajan ilmaisten työkalujen ansiosta.”

Palvelu, joka kulkee työnimellä When It’s Done, WID, lanseerataan Slushissa.

Image ja Slush valitsivat kymmenen kasvuyrittäjää, joita kannattaa nyt seurata. Slush-tapahtuma järjestetään 18.–19.11. Helsingin Messukeskuksessa.

Julkaistu: 17.11.2014