Tuulilasi

Japanilaismerkki uhoaa moottoreillaan – hyötysuhde paranee jopa 50 prosenttia

Japanilaismerkki uhoaa moottoreillaan – hyötysuhde paranee jopa 50 prosenttia

Mazda tähtää siihen, että heidän bensiinimoottoreiden hyötysuhde paranisi jopa 50 prosentilla vuoteen 2020 mennessä.
Teksti Max Lange
Kuvat Mazda
Mainos

Mazdan nykyisten moottorien hyötysuhde on 40 prosenttia, mutta merkki toivoo saavuttavansa jopa 60 prosentin hyötysuhteen seuraavan viiden vuoden aikana, kertoo Mazdan Euroopan tutkimusjohtaja Kenichiro Saruwatari Autocarille.

Japanilaismerkki on kehittämässä moottoriteknologiaa, jonka turvin bensiini sytytettäisiin perinteisen kipinän sijaan puristussytytyksellä dieseleiden tapaan. Tämä vaatii sen, että bensiinimoottoreiden puristussuhde nostetaan nykyisestä 14.0:1:stä jopa 18.0:1:een.

Tällä tavoitellaan puhtaampia päästöjä, mutta dieselin kaltaista hyötysuhdetta. Mazda tutkii myös, kuinka se voisi vähentää pakokaasujen hukkalämpöä jollain tavalla. Nykyään 30 prosenttia bensiinin energiasta haihtuu pakokaasujen mukana ilmaan.

Kolmannen sukupolven Skyactiv-moottoreilla olisi tarkoitus saavuttaa joskus lähitulevaisuudessa vain 50 g/km hiilidioksidipäästötaso, ja tämä ilman hybridiratkaisuja. Polttomoottoreillakin on siis edelleen varaa kehittyä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 16.6.2015