Tuulilasi

Isojen SUV:ien myynti romahti Euroopassa - nousu nurkan takana



Isojen SUV:ien myynti romahti Euroopassa - nousu nurkan takana

Isojen SUV:ien myynti on laskenut rajusti kahden viime vuoden aikana. Lähitulevaisuus näyttää kuitenkin segmentin suhteen hyvältä, selkeää kasvua odotetaan viimeistään 2019.
Kuvat BMW

Syy kasvuodotuksiin on uusissa malleissa; BMW ja Audi ovat lanseeraamassa uusia lippulaivamallejaan ja myös Mercedes on korvaamassa nykyisiä avainmallejaan.

Segmentin myynti laski Euroopassa viime vuonna 8,8 prosenttia. JATO Dynamicsin tilastojen mukaan kymmenestä parhaiten myyneestä mallista vain Land Rover Discovery ja Range Rover Sport kasvattivat myyntiään.

Myydyimmät autot olivat BMW X5, Audi Q7 ja Volvo XC90.

Vaikka uusia kiinnostavia malleja onkin tulossa jo tänä vuonna, LMC Automotiven ennusteen mukaan pieni lasku jatkuu vielä tämän vuoden, mutta 2019 on odotettavissa noin 8 % nousu.

Tämän vuoden kiinnostavimmat uudet mallit ovat Audin Q8 ja BMW:n X7. Mercedes odottaa pientä kasvua G-sarjastaan, mutta isompaa, kunhan uusi suosittu GLE julkistetaan ensi vuonna.

Dieselin myynti segmentissä laski 10 %, bensiinimoottorien nousu oli marginaalinen. Isoin kasvu oli sähköistetyillä autoilla, hybridien, lataushybridien ja täyssähköautojen myynti kasvoi 10 %.

Yksi syy segmentin nihkeään myyntiin on se, että Saksa ja Iso-Britannia dominoivat vahvasti markkinoita. Saksassa myytiin viime vuonna 66 240 isoa SUV:ia, Iso-Britanniassa 64 900. Kolmanneksi eniten myytiin Italiassa, 16 110 autoa, Ranskassa kaupattiin 14 118 tämän segmentin SUV:ia.

Kun lasketaan markkinaosuuksia, Norjassa segmentin markkinaosuus oli paras, 6,4 %. Latvia oli yllättäen kakkonen 4,9 % osuudella.

JATO Dynamicsin mukaan Saksassa tämän segmentin auton keskihinta oli 80 126 euroa. Kappalemäärissä Yhdysvallat oli isojen SUV:ien markkinoista suurin 592 800 auton myynnillä, Kiinassa niitä myytiin 321 400. Kiinassa myynnin nousu oli peräti 29 %.

Julkaistu: 11.3.2018