Tuulilasi

Isojen autonäyttelyjen merkitys brändeille laskussa

Isojen autonäyttelyjen merkitys brändeille laskussa

Isojen autonäyttelyjen merkitys autonvalmistajille alkaa olla kiikun kaakun. Hyväksi esimerkiksi käy syyskuussa pidettävä Frankfurtin autonäyttely, josta puuttuu tänä vuonna lukuisia brändejä.
Mainos

Frankfurt on alan johtavia näyttelyjä maailmassa, mutta yllättävän moni valitsee mieluummin nykyisin erityyppisiä tapahtumia, tai pitää omia näyttelyjään.

Tänä vuonna Frankfurtista puuttuvat mm. Alfa Romeo, DS, Fiat, Infiniti, Jeep, Mitsubishi, Nissan, Peugeot ja Volvo. Nämä merkit kattavat noin 20 % Euroopan automyynnistä.

- Moni ei koe saavansa vastinetta sille isolle rahamäärälle, mikä autonäyttelyihin uppoaa, se ei näy myynnissä. Monet kuluttajat tutkivat nykyisin autoja netistä, eivätkä tule enää näyttelyihin, sanoo IHS Markitin pääanalyytikko Ian Fletcher Automotive Newsille.

Trendi näyttää olevan se, että jähmeiden autonäyttelyjen sijaan monet brändit menevät mieluummin tapahtumiin, missä on katsojille enemmän tarjottavaa. Hyvä esimerkki tästä on Goodwoodin Festival of Speed. Siellä kuluttajat ovat paremmin tavoitettavissa – ja todennäköisesti tyytyväisemmällä mielellä.

- Autonvalmistajat ovat hyvin kiinnostuneita etsimään uusia tapoja tuoda brändiään esille. me olemme olleet osa tätä muutosta, sanoo Goodwoodin festivaalien perustaja Charles Gordon-Lennox.

Tapahtumaan osallistuu 200 000 ihmistä, kun taas Frankfurtissa kävi esimerkiksi toissa vuonna peräti 931 700 ihmistä.

- Kaikki on kiinni sisällöstä. Nykyisin autonvalmistajat tuottavat nettiin yli miljoona tuntia videoita. He pitävät kyllä meteliä tekemisistään. Goodwoodiin tuleminen maksaa valmistajille kolme kertaa vähemmän kuin Frankfurtiin meneminen, Gordon-Lennox muistuttaa.

Goodwoodin festivaaleilla on paljon ohjelmaa, siellä nähdään vanhojen klassikkoautojen näytösajoja ja kilpailuja, entisiä ja nykyisiä huippukuljettajia ja entistä enemmän isojen autonvalmistajien uutta mallistoa.

Julkaistu: 15.8.2017