Tuulilasi

Iso panostus sähköistymiseen – lähes jokaisesta Mercedeksen mallista kevyt-hybridi



Iso panostus sähköistymiseen – lähes jokaisesta Mercedeksen mallista kevyt-hybridi

Mercedes-Benz on tuomassa kevyt-hybriditekniikkaa lähes jokaiseen automalliinsa lähitulevaisuudessa. Vyöryn aloittaa uudistuva S-sarjalainen.
Teksti Max Lange

Uusi 48-volttinen kevythybridijärjestelmä toimii Mercedeksen malleissa sekä starttimoottorina että laturina. Ylimääräinen sähkömoottori on kiinnitetty suoraan moottorin jatkeeksi, joten se ei vie paljon ylimääräistä tilaa.

Starttimoottorina hybridijärjestelmän sähkömoottori on Mercedeksen mukaan ylivertainen, sillä se käynnistää moottorin sekunnin murto-osissa vavisuttamatta autoa. Toisaalta se kerää jarrutusenergiaa talteen hidastettaessa vauhtia.

48V-kevythybridijärjestelmä tulee ensimmäisenä käyttöön Mercedeksen uudessa M256-moottorissa, joka on täysin uusi bensiinikäyttöinen rivikuutoskone. Moottorin lanseeraus tapahtuu ensi vuonna faceliftattavassa S-sarjassa.

Autocarin saamien tietojen mukaan kuusisylinterisen moottorin yhteydessä hybridijärjestelmä auttaa kiihdytyksissä 20 hevosvoiman verran. Polttoainetta säästyy noin 10–15 prosenttia, jos hybridijärjestelmää ei olisi.

Samainen hybridijärjestelmä asennetaan myöhemmin myös rivikuutosdieseliin sekä yksinkertaistettuna merkin nelisylinterisiin moottoreihin, kertoo Mercedeksen Jürgen Schenk Autocarissa.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Julkaistu: 16.6.2016