Tuulilasi

Ilmanpaineella toimiva hybridi autoilun seuraava innovaatio?

Ilmanpaineella toimiva hybridi autoilun seuraava innovaatio?

PSA ja Bosch ovat julkaisseet ilmanpaineella toimivan hybridin, jolla saavutettaisiin reilun kahden litran keskikulutus. Järjestelmä on jo tuotantovalmis.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Peugeot
Mainos

Uuden järjestelmän nimi on "HybridAir", jossa ylimääräistä energiaa ei tallennetakaan akkuihin, vaan pumpun ja hydrauliikkaöljyn avulla taltioidaan korkeapaineistetuksi typeksi. Typpi sijaitsisi paineistetussa tankissa auton keskitunnelissa.

Sähköllä ohjattavan venttiilin avulla painetta vapautetaan hydrauliikkamoottoriin, joka tuottaa 42 hevosvoimaa tehoa. Se toimii Peugeotin prototyyppiautossa yhdessä kolmisylinterisen ja 82-hevosvoimaisen bensiinimoottorin kanssa. Ranskalaiset kuitenkin kertovat, tekniikan voi yhdistää mihin tahansa polttomoottoriin.

Järjestelmä on jo teknisesti valmis sarjatuotantoon, mutta kulujen leikkaamiseksi on järjestelmää kehitettävä hieman. Näillä näkymin HybridAir-autot tulisivat tuotantoon vuonna 2017, kertoo Automobilwoche.

Paineella toimiva hybridi on sarjatuotannossa huomattavasti halvempi kuin akkukäyttöinen hybridi, sanoo projektijohtaja Karim Mokaddem. Erityisesti pienemmissä autoissa, jossa valmistuskustannukset ovat muutenkin matalat, tulevat HybridAir-teknologian edut esille.

Vaikka prototyypit voivat ajaa vain joitakin satoja metrejä hydrauliikkamoottorin voimin, on nykyisessä kaupunkiliikenteessä järjestelmästä suurta hyötyä. Paineella toimiva hybridijärestelmä kerää itsensä käyttökuntoon vain kymmenessä sekunnissa, joten lyhyissä kiihdytyksissä liikennevaloista toiseen ei polttomoottoria tarvitse käynnistää lähes ollenkaan.

Peugeotin testi-insinöörit ovat saaneet tavallisessa ajossa alle kolmen litran kulutuslukemia sadalla kilometrillä. Kaupungissa kulutushyöty voi olla jopa 50 prosenttia.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Julkaistu: 7.7.2014