Autot ja liikenne
Tuulilasi

Hyundain Ioniq-mallisto täydentyi pistokehybridillä ja täyssähköautolla

Hyundain Ioniq-mallisto täydentyi pistokehybridillä ja täyssähköautolla

Hyundai kehuu, että Ioniq on maailman ensimmäinen automallisto, jossa on kolme erilaista sähköistä voimalinjavaihtoehtoa.
Teksti Max Lange
Kuvat Hyundai
Mainos

Aiemmin esitellyn Ioniq Hybridin rinnalle Hyundai on julkistanut Ioniq Electricin ja Ioniq Plug-in -mallin. Hyundai kertoo, että he halusivat tuoda uudenlaiset voimalinjat helposti saatavilla olevissa kuorissa, jotka eivät aiheuta ylimääräisiä kompromisseja.

Sekä Hybridissä että Plug-Inissa on sama 1,6-litrainen GDI-bensiinimoottori, josta irtoaa 105 hevosvoimaa. Nyt julkistetussa pistokehybridissä on 8,9 kWh:n litium-ioni-polymeeri -akusto, jonka turvin pelkällä sähköllä päästään noin 50 kilometriä. Sen sähkömoottorissa on tehoa 61 hevosvoimaa.

Täyssähköinen Ioniq Electric lupaa peräti 250 kilometriä toimintamatkaa yhdellä latauksella. Sen mahdollistaa alhainen ilmanvastus sekä 28 kWh:n litium-ioni-polymeeriakusto. Auton sähkömoottorista irtoaa 120 hv ja 295 Nm vääntöä.

Mallit voi erottaa toisistaan niin, että hybridin ja plug-in-mallin maskissa on hieman säleikköä polttomoottorin ilmanottoa ja jäähdytystä varten, kun taas Electricissa maski on täysin suljettu. Hybridimallien korostusväri on sininen, täyssähkömallin kuparinvärinen.

Mallien julkistus suurelle yleisölle tapahtuu Geneven autonäyttelyssä maaliskuun ensimmäisenä päivänä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 25.2.2016