Autot ja liikenne
Tuulilasi

Hyundai sähköistää Euroopan mallistoaan - vetyauton markkina yhä kapea

Hyundai sähköistää Euroopan mallistoaan - vetyauton markkina yhä kapea

Hyundailla on isoja suunnitelmia sähköistää Euroopan mallistonsa. Sähkö- ja hybridiautojen lisäksi Hyundailla on myös vetyauto mallistossaan.
Kuvat Hyundai
Mainos

Vuoteen 2020 mennessä Hyundai aikoo myydä Euroopassa 10 sähkömallia tai hybridiä.

”Uskon tuon määrän olevan oikein sopiva tähän siirtymäkauteen. En usko täyssähköistymisen olevan ihan lähitulevaisuuden ratkaisu. Infrastruktuurikaan ei ole vielä vuosiin valmis. Kun 80 % latausta vaatii puoli tuntia aikaa ja liikenteessä on paljon autoja, tarvitaan valtava määrä latausasemia. Ja niiden rakentaminen ei käy hetkessä”, sanoo Hyundain Euroopan operatiivinen johtaja Thomas Schmid Automotive Newsille.

”Siksi juuri hybridit ja lataushybridit ovat hyvä vaihtoehto siirtymäkaudelle pitkien matkojen ajamiseen. Puhtaasti kaupunkiajossa sähköauto on jo nyt kelpo valinta. Uskon, että viidessä vuodessa vaihtoehtoiset energiamuodot eli sähkö ja vety voivat vallata noin 20 % automarkkinoista.”

Sähköautojen hinnat ovat edelleen korkeita, mutta Schmid uskoo markkinoiden painavan niitä yhä alemmas.

”Kun tavoitteena on massatuotanto, on selvää, että hintoja on saatava painettua alemmas. Isoille premium-brändeille hinta ei ole niinkään ongelma, mutta Hyundaille ja kilpailijoillemme se on. Paljon on kiinni siitä, kuinka nopeasti sähköautojen komponenttien hinnat laskevat.”

Schmid uskoo dieselautojen vähenevän koko ajan yhä enemmän. Nyt niiden markkinaosuus Euroopassa on 49,5 %.

”Kyllä dieselitkin säilyvät, mutta arvioni on, että niiden markkinaosuus putoaa viidessä vuodessa noin 30 prosenttiin.”

Hyundailta tulee ensi vuonna markkinoille SUV-vetyauto.

“Sillä voi ajaa 800 kilometriä yhdellä tankillisella vetyä. Volyymi tulee olemaan ensi vuonna ehkä satoja autoja. Kysyntä on koko ajan isompi kuin tarjonta, emme pysty valmistamaan niitä riittävästi. Meidän ix35-vetyautoamme on Euroopan teillä noin 600, toivottavasti määrä kasvaa ensi vuonna 100-150 auton verran. Infrastruktuuri on myös vetyautojen suurin ongelma. ix35-vetyautoamme on myyty pariisilaiselle taksifirmalle 60 kappaletta, heillä on oma tankkausasema. Mutta läpi Euroopan tankkausasemia on edelleen todella vähän”, Schmid näkee.

Julkaistu: 23.11.2017