Tuulilasi

Hyundai odottaa paljon uudelta i10:ltä – sähköistä versiota ei kuitenkaan näköpiirissä

Hyundai odottaa paljon uudelta i10:ltä – sähköistä versiota ei kuitenkaan näköpiirissä
Hyundai uskoo kasvattavansa miniautojen segmentin Euroopan markkinaosuuttaan uudella kolmannen sukupolven i10:llä.

Viime vuonna toisen sukupolven i10 nousi segmentin viiden myydyimmän auton joukkoon. Myynti kuitenkin laski 5,4 %. Yksi syy Hyundain toiveikkuuteen on, että moni autonvalmistaja ei enää tee Euroopassa tämän segmentin autoja.

”i10 tulee olemaan meille ihan avainpeluri Euroopan markkinoilla”, sanoo Hyundain Euroopan markkinointi- ja tuotantojohtaja Andreas-Christoph Hofmann.

JATO Dynamicsin tilastojen mukaan i10 kattoi Euroopassa viime vuonna kaikkiaan 14 % Hyundain 555 000 auton myynnistä. Auto esiteltiin vuonna 2008 ja sitä on sen jälkeen myyty 1,1 miljoonaa kappaletta.

Miniautojen segmentissä hinta on hyvin ratkaiseva tekijä, joten Hyundai halusi pitää i10:n lähtöhinnan alle 11 000 eurossa. Suomessa lähtöhinta on hiukan alle 13 000 euroa. Auto on saatavilla kahdella bensiinimoottorilla, sähköistämissuunnitelmia sen varalle Hyundailla ei ole.

”Silti on selvää, että EU:n päästörajojen ja mahdollisten sakkojen vuoksi meidän on tulevaisuudessa sähköistettävä kaikki mallimme”, Hofmann sanoo.

Hyundai on pyrkinyt tekemään i10:n houkuttelevaksi nimenomaan nuorille asiakkaille panostamalla autojen liitettävyyteen ja tietoviihdejärjestelmiin.

”i10:n asiakasprofiili ei ole silti vielä niin nuorta kuin haluaisimme”, Hofmann kertoo.

Uusi i10 on edeltäjäänsä verrattuna kaksi senttiä leveämpi, 0,5 senttiä pidempi ja akseliväli on kasvanut neljä senttiä. Muutokset ovat lisänneet sisätilojen kokoa jonkin verran. Hyundai on myös halunnut pitää i10:n kohdalla kiinni lupauksestaan ”korkeimmat mahdolliset turvastandardit”. Niinpä autossa on vakiona paljon avustimia kuten kaistavahti, automaattinen hätäjarrutus, kuljettajan tarkkaavaisuusvaroitin sekä nopeusrajoitusten tunnistin.

Julkaistu: 2.4.2020
Kommentoi »