Tuulilasi

Hyundai i40 päivittyi – nyt myös kaksoiskytkinvaihteistolla

1


Hyundai i40 päivittyi – nyt myös kaksoiskytkinvaihteistolla

Hyundain malliston yläpäähän kuuluva i40 on päivittynyt mallivuodelle 2015. Suomessa varsinkin taksitolpilta tuttu malli on saanut uutta ilmettä keulaansa sekä teknisiä parannuksia.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Hyundai

Varsinkin auton keulassa on nähtävissä isoimmat muutokset, sillä maski on muuttunut heksagonin muotoiseksi isokokoiseksi elementiksi. Myös etu- ja takavalot ovat päivitetty malliuudistuksen yhteydessä.

Sisällä uudistukset eivät ole niin mittavia, mutta aiempaa korkealaatuisempia materiaaleja on käytetty erityisesti sellaisissa paikoissa, joihin kosketaan ajon aikana. Näitä ovat mm. ratti, käsinoja ja vaihdekepin nuppi.

Moottorivalikoima koostuu yhdestä 1,7-litraisesta dieselkoneesta, josta on kaksi eri tehoversiota. Pienempitehoinen tuottaa 115 hv ja 280 Nm vääntöä ja tehokkaampi 141 hv ja 340 Nm vääntöä. Vakiona tulevan kuusilovisen manuaaliaskin lisäksi tarjolla on 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti.

Auton ajo-ominaisuuksia on myös parannettu. Mukana on uusi ATCC-järjestelmä, joka emuloi elektronisesti keskilukkoa. Se voi tarvittaessa jakaa enemmän voimaa ulommalle pyörälle ja samalla jarruttaa sisempää pyörää, jotta mutkissa saavutettaisiin enemmän pitoa.

Uudistunut i40 on saanut myös uuden mukavuusvarusteen merkin Genesis-luksusmallista. Smart Power Tailgate avaa takaluukun automaattisesti, kun kuljettaja lähestyy avaimet taskussa auton takapäätä.

Alkuperäinen i40 julkistettiin kesällä 2011 ja sitä on myyty Euroopassa lähes 100 000 kappaletta.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Julkaistu: 10.12.2014