Tuulilasi

Hyundai haluaa eroon tylsästä suunnittelusta: "Miksi kaikkien autojen pitäisi näyttää samalta?"



Hyundai haluaa eroon tylsästä suunnittelusta: "Miksi kaikkien autojen pitäisi näyttää samalta?"

Moni autonvalmistaja tekee lähes koko mallistonsa autoista hyvin samannäköisiä. Hyundain suunnittelujohtaja Luc Doncerwolke on läpeensä kyllästynyt moiseen ideologiaan.
Kuvat Hyundai

On hankala erottaa edes suurennuslasilla, mikä on Mercedeksen C-, E- ja S-sarjan ero muotoilussa, samoin BMW:n 3-, 5- ja 7-sarjoista. Hyundailla halutaan välttää moinen tilanne viimeiseen asti.

“Meidän suunnittelufilosofiamme periaate on olla olematta tylsiä. Tulette näkemään sen melko pian. Jo tämän vuoden lopussa tai ensi vuoden alussa esittelemme uusia autoja, joista filosofiamme näkyy”, Donckerwolke sanoo.

“Enkä puhu nyt eroista eri segmenttien välillä vaan myös eroista saman segmentin autoissa. En keksi, miksi samasta mallista ei voisi olla eri tavalla suunniteltuja ja erinäköisiä malleja. On äärimmäisen tylsää, jos kaikki autot suunnitellaan samaan muottiin. Haluamme tehdä juuri sellaisia autoja, mitä eri asiakkaamme haluavat.”

Esimerkiksi Koreassa Hyundain ja sen tytäryhtiön Kian markkinaosuus on peräti noin 60 %.

“Ajatelkaa miten tylsältä teillä näyttää, jos 60 % autoista on lähes tismalleen samannäköisiä. Me emme halua ainakaan sellaista. Miksi vaikkapa Hyundain SUV:eissa, sedaneissa ja coupeissa pitisi kaikissa olla samanlainen etusäleikkö?”

Poikkeuksen tekee Hyundain luksusbrändi Genesis.

“Genesiksen volyymi on hyvin rajoitettu. Luksusautoilla on oltava selkeämmin erottuva oma DNA:nsa, joten se on ihan eri asia.“

Julkaistu: 8.4.2018