
Autosta löytyy kaksi sormenjälkisensoria, toinen on start/stop-nappi, toinen auton avaamiseen ja lukitsemiseen tarvittava kuljettajan puolella oven kahvassa. Systeemi pystyy tunnistamaan kaksi eri kuljettajaa. Kun kuljettaja avaa oven sensorin avulla, auto muuttaa automaattisesti esimerkiksi penkin ja peilit paikkoihin, jotka juuri tämä kuljettaja on asetuksiin luonut.
”Teknologia eroaa matkapuhelinten sormenjälkitunnistuksesta, sillä auto joutuu usein hyvinkin haastaviin oloihin kuten todella kovaan kuumuuteen, pakkaseen, sateeseen tai vaikkapa pölyyn.”, sanoo Hyundai-Kian Namyang -instituutin suunnittelujohtaja Song Dong-joon.
Auton ulkona ovenkahvassa oleva sensori on neljä kertaa suurempi kuin älypuhelimissa. Kaikenlainen kommunikaatio sensorien ja järjestelmän prosessorin välillä on kryptattu.
Koska ihmisen sormenjälki muuttuu ajan myötä, Hyundain järjestelmä tallentaa kuljettajan sormenjäljen muistiin joka kerta, kun hän käyttää sensoria.
“Systeemimme virhemahdollisuus ihmisen tunnistamisessa on 0,002 % eli 1/50 000. Se on viisi kertaa varmempi ja turvallisempi kuin älypuhelimien sormenjälkitunnistus”, Song kertoo.
AutoExpressin mukaan järjestelmä otetaan ensimmäisenä käyttöön Kiinassa ensi vuonna, missä se tulee uuteen Santa Fe SUV:iin.