Apu

Hyppelyllä helpotusta nivelrikkoon?



Hyppelyllä helpotusta nivelrikkoon?

Polven nivelrikko ei välttämättä ole liikunnan este. Alkaneesta nivelrikosta huolimatta nivelrustot kestävät kovaakin hyppelytyyppistä kuormitusta silloin, kun harjoittelun rasittavuutta on lisätty asteittain.
Teksti Apu-toimitus

Tähän tulokseen päätyi liikuntafysiologi Juhani Multanen fysioterapian väitöskirjassaan. Hän tutki, soveltuuko aiemmin luustolle suotuisaksi havaittu hyppelytyyppinen harjoittelu lievää polven nivelrikkoa sairastaville naisille.

– Hyppelytyyppinen liikunta on perusteltua silloin, kun naisella on alkavan nivelrikon lisäksi osteoporoosi tai hän kuuluu osteoporoosin riskiryhmään. Menetelmä ei sovellu niille, joilla nivelrikko on jo pidemmälle edennyt.  

Multasen mukaan luut tarvitsevat kuormittavaa, tehokasta liikuntaa, johon sisältyy kehoon kohdistuvaa hyppelyharjoittelua sekä nopeita suunnanmuutoksia. Näitä saadaan esimerkiksi pallopeleissä, tanssissa, naruhyppelyssä ja ohjatussa aerobic-tyyppessä liikunnassa.

Asteittain koveneva ohjattu liikuntaharjoittelu lisäsi tutkimukseen osallistuneiden naisten reisiluun kaulan mineraalimassaa ja lujuutta sekä paransi fyysistä suorituskykyä, kuten lihasvoimaa ja tasapainoa, jotka ovat tärkeitä kaatumisriskin vähentämisessä.

– Nivelrikkoa ei juuri tapaa alle 40-vuotiailla naisilla, mutta 50 ikävuoteen mennessä sitä löytyy joka kymmenenneltä naiselta, ja 75-vuotiaista useammalla kuin joka toisella naisella on jo sitä.  

Teksti: Riitta Heimonen

Kuva: iStock

Julkaistu: 7.4.2016