Mondo

Huokeita unia

Huokeita unia

ARKISTON KÄTKÖISTÄ. Mistä ja milloin hotelli kannattaa varata, jotta saa parhaan tarjouksen? Kokosimme seitsemän vinkkiä, joiden avulla voit napata loistavan hotellidiilin.
Teksti Sonja Saarikoski
Kuvat Outi Kainiemi
Mainos

Kokosimme vinkit, joiden avulla saat parhaan hotellitarjouksen.

Mistä varata? Suosituimpia hotellinvaraus­sivustoja ovat www.hotels.com ja www.booking.com. Todellinen tarjoushaukka ryntää ensimmäiseksi vertailusivustoille, kuten www.kayak.com ja www.trivago.com. Ne näyttävät eri hotellin­varaussivustojen parhaat tarjoukset. Trivago.comin kautta tosin selviää, että kahden hengen huone New Yorkin The Jamesissa maksaa marraskuussa suurin piirtein saman verran varaussivustosta riippumatta. Saman tarjouksen saa myös suoraan hotellin omilta sivuilta. Joskus hotelliin soittamalla voi saada vielä sivustojakin paremman hinnan.

Tiedä mitä haet Jos etsit luksushotelleja, tutustu esimerkiksi www.fivestaralliance.com-sivustoon. Designhotelleista kiinnostuneen kannattaa tsekata www.designhotels.com. Boutiquehotelleja voi hakea osoitteesta www.i-escape.com. Edullisia hotelleja ja hostelleja tarjoavat www.hostels.com ja www.hostelworld.com.

Poista evästeet Kun shoppailet hotellinvaraussivustoilla, muista poistaa selaimestasi evästeet (cookies) ennen hakua. Verkkoselaimesi tallentaa ostotietojasi ja sivuja, joilla käyt. Kun seuraavan kerran käyt ostamassa hotellihuoneen, sivusto voi näyttää sinulle korkeampia hintoja kuin niille, joita houkutellaan uusiksi asiakkaiksi. Evästeet voi yleensä poistaa valitsemalla ”Työkalut”, sieltä ”poista selaushistoria” ja ”poista evästeet”.

Seuraa tarjouksia Hotellinvaraussivustojen etuja on, että ne järjestävät tarjousviikkoja ja antavat uutiskirjeiden mukana tarjouskoodeja. Yhdistelemällä koodeja muihin tarjouksiin huoneita voi saada reilulla alennuksella. Muista siis tilata vähintään suosikkisivustosi uutiskirje.

Varaussivustot saavat tarjouksia suoraan hotelleilta, koska niille on houkuttelevaa tavoittaa mahdollisimman suuri määrä ihmisiä. Suomalainen matkailija löytää espanjalaishotellin todennäköisemmin vaikkapa Ebookersin kuin hotellin omien sivujen kautta.

Kannattaa myös etsiä uusia hotelleja, koska ne myyvät huoneita usein reippailla alennuksilla. Uutuushotelleja listaa muun muassa www.hotelchatter.com.

Mieti ajoitus

Mikäli tiedät tarkkaan, missä haluat yöpyä, älä turhia aikaile. Etenkin jos kyseessä on suosittu hotelli, hinta todennäköisesti tulee vain nousemaan.

Jos sen sijaan olet spontaani matkailija, eikä kohteellakaan ole niin väliä, viime hetken tarjoukset saattavat olla hyvä valinta. Niitä löytyy sivustoilta www.lastminute.com ja www.hotwire.com. Ebookers puolestaan tarjoaa Hintakartta-palvelua, joka näyttää pakettimatkatarjouksia valitulle ajankohdalle. Muista myös, että hotellien hinnat voivat muuttua päivästä toiseen, sillä ne vaihtelevat kysynnän mukaan.

Harkitse pakettimatkaa

Jos matkan varaa joka tapauksessa ajoissa, pääsee usein halvemmalla, kun varaa lennot ja hotellin saman palvelun kautta.

Tämä johtuu pääasiassa kahdesta syystä: hotellit pystyvät tarjoamaan edullisempia hintoja, kun matka varataan aikaisin. Pakettimatkalla myös viivytään usein kauemmin. On hotellien etu, että asiakas yöpyy pitkään. Siksi ne pystyvät myös tarjoamaan edullisempaa hintaa.

Varsinaiset hotellinvaraussivustot eivät myy lentoja, mutta esimerkiksi www.hotels.com tarjoaa joka yhdennentoista yön ilmaiseksi.

Kannattaa ottaa selvää, mitä etuja oma suosikkisivusto tarjoaa kanta-asiakkailleen ja hyödyntää ne.

Käytä puhelinta

Suurimmilla hotellinvaraussivustoilla on oma kännykkäsovellus, jonka kautta voi saada erityisiä tarjouksia.

Esimerkiksi Ebookersilla monet viime hetken tarjoukset löytyvät vain kännykkäsovelluksesta. Kännykkätarjouksen voi usein yhdistää uutiskirjeen mukana tulevaan tarjouskoodiin, jolloin saa vielä enemmän alennusta.

Hotels.comin mobiilisovelluksesta löytää 20 000 viime hetken hotellidiiliä, jotka ovat saatavilla vain sovelluksen kautta varattaessa. Kannattaa myös seurata sivustojen Facebook- ja Twitter-tilejä, joissa saatetaan julkaista omia tarjouksia.

Juttua varten on haastateltu Ebookersin Pohjoismaiden hotelli- ja paketti-matkoista vastaavaa Gustav Perssonia ja Hotels.comin markkinointijohtajaa Oliver Garneria.

Julkaistu: 23.12.2013