Tuulilasi

Huhut dieselin häviämisestä ovat vahvasti liioiteltuja



Huhut dieselin häviämisestä ovat vahvasti liioiteltuja

Päivän uutisia seuraamalla voisi päätellä, että dieselmoottorin elämä käy varsin tukalaksi. Nykyaikaisten dieselautojen rekisteröintiä ja päästöjä oikeasti tarkasteltaessa tämä ei pidä paikkaansa.
Kuvat All Over Press

Autoalan Tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenojan kokoamien tietojen perusteella dieselautojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli 30 prosenttia vuonna 2017. Lukujen valossa osuus on vähentynyt tasaisesti huippuvuodesta 2008. Kuitenkin koko henkilöautokannasta dieseleiden osuus kasvaa, koska dieselautokanta on myös keskimääräistä nuorempaa: suomalaisten dieselautojen keski-ikä on 8,8 vuotta, mutta bensiinikäyttöisten 13,2 vuotta.

Diesel on edelleen merkittävin voimanlähde isoissa autoissa sekä katumaastureissa. Sen sijaan pienten autojen kokoluokissa mallit ovat nykyään lähes yksinomaan bensiinikäyttöisiä, joita romutuspalkkiojärjestelmän kautta alkuvuonna on rekisteröity jo yhteensä runsaat 1700 kappaletta. Romutuspalkkioautojen osuus johtaa omalta osaltaan keskustelua dieselautojen osuudesta kokonaismarkkinoilla harhaan.

Suurten moottorialan julkaisuiden, kuten saksalaisen Auto Zeitung-lehden mittausten mukaan, uusimpien Euro 6-päästönormin mukaiset SCR-järjestelmää hyödyntävät dieselit ovat mm. typen oksidien osalta 96 % puhtaampia kuin uusi RDE-testi edellyttää.  Kyseisessä testissä esimerkkiautona oli Mercedes-Benz E 220d.

Julkaistu: 4.4.2018