Tuulilasi

Hondan pitkään odotettu katurassi on täällä: etuveto, 310 hv ja 0–100 km/h 5,7 s

2


Hondan pitkään odotettu katurassi on täällä: etuveto, 310 hv ja 0–100 km/h 5,7 s

Hondan Civic Type R kuuluu ehdottomasti suorituskykyisten perheautojen kärkikahinoihin. Pitkään konseptivaiheessa ollut sportti on vihdoinkin esitelty tuotantokuosissaan.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Honda

Perinteikkään japanilaismerkin urheiluautoissa on tyypillisesti nähty korkealle kiertäviä vaparikoneita, mutta uuden Civic Type R:n keulalla on turboahdettu 2-litrainen mylly. Tehoa moottorista lähtee 310 heppaa ja se saavutetaan 6 500 r/min kohdalla.

Etuvetoiselle autolle nollasta sataan kiihdytysaika on melkoinen: 5,7 sekuntia. Huippuja kertyy 270 km/h. Vaihteet vaihtuvat käsin kuusilovisen askin välityksellä.

Ulkoisesti tavallisesta perhemallista Type R erottuu todella räväkästi. Levikettä ja spoileria löytyy jos jonkinlaista. Muotoja on hiottu tuulitunnelissa ja tietokoneella, joten pelkkiä koristeita ne eivät ole.

310 hv teettää paljon työtä etupyörille, joten etuakselille on kehitetty täysin uusi jousitusratkaisu. Tämän avulla ohjauksen vetelyä on pyritty pitämään kurissa.

Nordschleifen Type R on kiertänyt 7 minuutissa ja 50 sekunnissa, mikä tekee Hondasta nopeimmin radan kiertäneen etuvetoisen tuotantoauton.

Paivitys klo 16.20. Nordschleifen kierrosaika oli virheellinen. Kiitoksia tarkkaavaisista kommenteista.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Julkaistu: 3.3.2015