Tuulilasi

Honda Civicin euroversio julki – turbomoottorit vapareiden tilalle



Honda Civicin euroversio julki – turbomoottorit vapareiden tilalle

Honda on vihdoin julkistanut uuden Civiccinsä euroversion. Tarjolla on uusia moottoreita sekä paljon tilaa.
Teksti Max Lange
Kuvat Honda

Edellisen sukupolven Civic julkistettiin vuonna 2011. Viiden vuoden markkinoillaolon jälkeen on siis aika tuoda uusi malli. Civicin päämarkkina-alue on selkeästi Yhdysvalloissa, sillä jenkit saivat uuden sedan-mallisen Civicin jo viime vuonna. Viistoperäinen Civic rantautuu Pohjois-Amerikkaan myös ennen Eurooppaa, vaikka auton valmistus tapahtuu Isossa-Britanniassa.

Uudella autolla halutaan tavoittaa aiempaa nuorempaa ostajakuntaa, sillä Honda pitää jopa itse nykyistä Civiciä melko konservatiivisena autona. Auton muotoiluun on tuotu elementtejä viimeisimmästä Honda Civic Type R:stä, sillä uutuus on perinyt takavaloihin integroidun takaspoilerin.

Uutuus on kasvanut pituutta tuntuvasti edeltäjään verrattuna. Civicin kokonaispituus on nyt 4 497 mm, mikä tekee siitä 13 senttiä edeltäjäänsä pidemmän. Myös muutoin ulkomittoihin tulleet muutokset vastaavat autoteollisuuden yleisiä trendejä, sillä pituuden lisäksi myös leveys on kasvanut mutta auto on madaltunut hieman.

Merkittävä uudistus sukupolvenvaihdoksen myötä ovat täysin uudet turboahdetut bensiinimoottorit. Tarjolla on uusi kolmisylinterinen 1,0-litrainen bensiinimoottori, josta irrotetaan nohevat 129 hevosvoimaa ja 200 Nm vääntöä. Moottorin kerrotaan parantavan tuntuvasti arkiajon vääntöä verrattuna aiempiin vaparikoneisiin.

Tarjolle Civiciin tulee myös uusi 1,5-litrainen nelisylinterinen turbomoottori, josta irrotetaan varsin kunnioitettavat 182 hevosvoimaa. Moottorin 240 newtonmetrin maksimivääntö on tarjolla laajalla 1 900–5 000 r/min kierrosalueella. Molemmat uutuusmoottorit on kytketty tuoreen kuusipykäläisen manuaalivaihteiston kylkeen. Lisäksi tarjolla on myös CVT-automaatti.

Tavaratilan koko on pysynyt ennallaan edeltäjään verrattuna, mutta se on silti luokkansa kärkitasoa 478 litralla. Verrokkina toimivan VW Golfin kontti vetää vain 360 litraa perusasennossaan.

Uuden Civicin ohjaamo on myös ottanut aimo harppauksen eteenpäin sekä laatuvaikutelmassa, että hallintalaitteiden selkeydessä. Uusi Civic saapuu Suomeen kesään 2017 mennessä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 19.9.2016