Tuulilasi

Henry Fordin Säätiö ja Aalto-yliopisto yhteistyöhön älyliikenteen tutkimuksessa

Henry Fordin Säätiö ja Aalto-yliopisto yhteistyöhön älyliikenteen tutkimuksessa

Henry Fordin Säätiö tukee Aalto-yliopiston älyliikenteen tutkimushanketta neljän vuoden mittaisella rahoituksella. Koko hankkeen suuruus on noin 700 000 euroa, josta säätiö rahoittaa nyt ensimmäisen vuoden osuuden sekä tutkimusauton hankinnan. Toteutuessaan kokonaisuudessaan säätiön rahoitus mahdollistaa kolme nelivuotista väitöskirjatyötä älyliikenteen alalta.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Ford
Mainos

Säätiö myöntää myös vuosittain apurahoja useisiin diplomitöihin ja opinnäytetöihin.

”Aalto-yliopiston monialaisuus on vahvuus tulevaisuuden teknologioiden ja niiden sovellusten tutkimisessa. Älykkään liikenteen ja liikkumisen tutkimus kytkeytyy läheisesti digitalisaatioon, uusiin energiaratkaisuihin ja rakennettuun ympäristöön, jotka ovat vahvoja alueitamme”, toteaa dekaani Gary Marquis tiedotteessa.

”Sitoutunut tutkimustyö, verkoston rakentaminen, kansainvälinen yhteistyö sekä tiedon systemaattinen hyödyntäminen moninkertaistavat investoinnin vaikuttavuuden”, toteaa Hannu Pärssinen, Henry Fordin Säätiön hallituksen puheenjohtaja.

Väitöstutkimuksia ohjaavat professorit Kari Tammi, Milos Mladenovic ja Claudio Roncoli, jotka kokoavat tohtorikoulutettavat ja opiskelijat yhteiseen, monialaiseen tutkimushankkeeseen.

”Auton energian käytön ennustaminen eri ajo-olosuhteissa lisää käyttäjän ymmärrystä ja helpottaa auton käyttöön liittyvien valintojen tekemistä”, kertoo mekatronisten koneiden suunnittelun professori Kari Tammi.

”Tutkimme sitä, minkälaisia älyliikenteen palveluja voidaan tuottaa verkottuneiden ajoneuvojen avulla. Tutkimuksen ja opetuksen lisäksi haluamme vahvistaa älyliikenteen kansainvälistä verkostoa”, liikennetekniikan apulaisprofessori Milos Mladenovic sanoo.

”Verkottunut liikennejärjestelmä tarjoaa mahdollisuuksia liikenneturvallisuuden, liikkumispalveluiden ja liikenteen sujuvoittamiselle erityisesti kaupunkiympäristössä. Ihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus ratkaisee lopulta teknologioiden menestymisen”, muistuttaa liikennetekniikan apulaisprofessori Claudio Roncoli.

Julkaistu: 2.6.2017