Apu

Tiesitkö, että hellekin voi hyydyttää autosi akun? Asiantuntija neuvoo, miten vältät matkan tyssäämisen

Tiesitkö, että hellekin voi hyydyttää autosi akun? Asiantuntija neuvoo, miten vältät matkan tyssäämisen
Pakkasen tavoin helle saa auton akun toimintakapasiteettinsa äärirajoille, jolloin matka voi katketa kesken lomareissun. Myös ilmastointi on kovilla kesäaikaan, jos kylmäainetta on haihtunut liikaa.
Julkaistu: 30.6.2022

Moni on tuskastellut akun hyydyttyä kovilla pakkasilla. Harva tulee kuitenkaan ajatelleeksi, että helle puolestaan saa akun kuumenemaan liikaa. Tällöin lopputulos voi olla sama eli matkanteko tyssää yllättäen.

− Kuumuus tappaa akkuja ja asiaan on vaikea varautua. Jos akku ei ole kovin vanha, kestää se varmemmin lämpimät kesäkelit, kertoo Valtteri Savolainen Autoklinikalta.

Autoilija saattaa tyhjentää kesällä akun myös ajattelemattomuuttaan. Ikävä yllätys voi odottaa, jos käyttää esimerkiksi matkajääkaappia tai lataa kännykkää auton ollessa sammuksissa.

− Kaikki tällainen toiminta käyttää tavallista enemmän akkua samalla tavalla kuin esimerkiksi talvisin suosittu polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Jos vielä ajaa vain lyhyitä matkoja, ei akku ehdi missään vaiheessa latautua täyteen. Etenkin tällaisessa tapauksessa ylimääräinen kulutus vaikuttaa akun kestoon.

Akku hyytyy aina pahimpaan aikaan

Jotta ongelmilta vältytään, on auto hyvä käyttää säännöllisesti määräaikaishuollossa. Samalla sille tehdään akkutesti, jolla saadaan selville akun todellinen kunto. Kun noudattaa huoltamolta saatuja ohjeita, ei ongelmia pitäisi ilmentyä kesällä eikä talvella. Akun vaihtoväli on noin 5 vuotta.

− Monesti valitettavasti törmää siihen, että akku jätetään vaihdattamatta kustannusten takia. Tähän ratkaisuun päädytään usein etenkin silloin, kun auto vielä käynnistyy. Neuvoa kannattaa kuitenkin noudattaa, sillä akulla on tapana hyytyä lopullisesti juuri pahimpaan aikaan eli esimerkiksi kiireisenä aamuna tai kesken lomareissun.

Lämpömittarin lukemien kohotessa myös Suomessa havahdutaan ilmastoinnin tarpeellisuuteen. Koska ilmastointi ei kuulu huoltopakettiin, jää se usein tarkistamatta. Lopputuloksena voi olla, että kylmäainetta on haihtunut vuosien aikana niin paljon, ettei ilmastointi ei enää toimi.

− Ilmastointi kannattaa huollattaa parin kolmen vuoden välein. Yleensä teho hiipuu hiljalleen, mutta Suomen ilmastossa se jää usein huomaamatta ja asia selviää vasta, kun ilmastoinnille on todellinen tarve, Savolainen kertoo.

Kommentoi »